Sök

NA-KD-grundaren Jarno Vanhatapio: "Blivit allt mindre psykopat med åren"

Nakdhandelstartupresan

Jarno Vanhatapio.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Jarno Vanhatapio vill tidsoptimera allt som är tråkigt.
"Att vara duktigt på att driva företag är precis som att vara en duktig skidskytt", säger han till Market.

Jarno Vanhatapio har haft många järn i elden. Han grundade bland annat modesajten Nelly.com och står numera bakom det snabbväxande modebolaget NA-KD.

I veckan stod det klart att han rekryterats till Intersports styrelse för att hjälpa sportkedjan med den digitala utvecklingen.

I en intervju med Market talar NA-KD-grundaren ut om sina strategier och jämför företagsbyggande  med skidskytte.

”Man vill hela tiden vinna och det handlar om timmar av reflektion och förbättring av varenda liten detalj för att varje dag prestera lite, lite bättre än dagen innan”, säger han till sajten.

Jarno Vanhatapio berättar att han är en helt annan person på jobbet än han är privat – det vill säga betydligt tuffare i arbetslivet.

”Men hemma kan jag gråta om katten mår dåligt. Men jag har blivit allt mindre psykopat med åren”, säger han.

Jarno Vanhatapio spenderar en hel del tid med att fundera över hur både han och andra kan optimera sitt arbete. Långa köer och ineffektiva människor är inget e-handelsproffset har någon större tolerans för.

”Man kanske kan säga att jag försöker effektivisera all tråkighet för att kunna njuta så mycket som möjligt av annat i stället”.

I början av året tog NA-KD in runt 365 miljoner kronor i en runda som leddes av Partech Ventures. Under förra året omsatte bolaget 400 miljoner kronor. 

Jarno Vanhatapio avslöjar samtidigt att han vill trappa ned ”innan han blir för gammal" och berättar att han fyller 40 i sommar.

”Men först ska jag ta det här företaget högre än jag gjorde med Nelly. Jag har fortfarande mycket ogjort och vill helst avsluta med en stor jävla smäll”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs mer