Sök

Horsemeup galopperar in på nya marknader – backas av tunga namn

HorsemeupBacking mindsHästar

Monica Sjösvärd, Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Horsemeup tar in 11 miljoner kronor och laddar för fortsatt expansion.
”Det här betyder jättemycket för oss", säger grundaren Monica Sjösvärd.

Horsemeup, en e-handel för ridsport, erbjuder i dag Nordens största sortiment för hästar och ryttare.

Nu har startupen fyllt på kassan med 11 miljoner kronor från en rad välkända profiler.

Rundan leddes av de tidigare investerarna Backing Minds. Både Metro- och Hemfridsgrundaren Monica Lindstedt och e-handelsprofilen Rikard Westberg investerar.

”Det här betyder jättemycket för oss och nu kan vi fortsätta satsa på ridsporten och bli ännu mer relevanta för våra kunder”,  säger Horsemeups grundare Monica Sjösvärd.

Bland de övriga investerarna återfinns även Gavia, Almi Invest och Nordstjernans vd Tomas Billing.

I dag finns Horsemeup i Sverige, Norge och Danmark. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring och att utöka det nuvarande teamet på fem personer.

Ridsportsbutiken ska även expandera till Finland och Storbritannien under året. Grundaren ser stor potential på den brittiska marknaden där ridsporten är stark.

Och det här är bara början för Horsemeup.

”Vi har ett långsiktigt mål där vi ska vara Europas största plattform för alla varumärken. Vi tycker givetvis att både Holland och Tyskland är intressanta marknader med mycket hästar", säger Monica Sjösvärd.

Under 2017 ökade bolaget sin omsättning med över 50 procent, till 14,5 miljoner – och siktar på att dubbla i år också.

Resultatet för 2017 var fortsatt negativt och Monica Sjösvärd räknar med att kunna visa svarta siffror under 2019 i takt med att man tar ännu mer marknadsandelar.

Sara Wimmercranz, medgrundare av riskkapitalbolaget Backingminds, konstaterar att ridsporten är Sveriges näst största sport.

"En stor obekvämlighetsfaktor i befintlig retail i kombination med hög kundpassion, höga snittordervärden och låga returgrader gör ridsporten till en perfekt e-handelskategori. Det finns en stor lucka, framförallt, inom premiumsegmentet och vi tror att Horsemeup kan fylla den", säger Sara Wimmercranz.

Läs mer