Sök

Bemanningsjätte använder Selfiejobs teknik i ny jobbapp

SelfiejobsRekrytering

Foto: Pressbild Lernia

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

En ny affärsmöjlighet har uppenbarat sig för Selfiejobs-grundaren Martin Tall. Bemanningsföretaget Lernia har köpt tekniken bakom den svenska jobbsökartjänsten.

Selfiejobs kan förenklat beskrivas som jobbsökarnas Tinder. I appen kan arbetssökande och arbetsgivare hitta varandra via 22 sekunder långa videopresentationer.

Nu har Selfiejobs för första gången sålt sin teknik vidare till ett annat företag, bemanningsföretaget Lernia. Med hjälp av videotjänsten som är integrerad i appen Lernia Jobs är förhoppningen att arbetssökande, speciellt nytillkomna svenskar, enklare och snabbare ska kunna hitta ett jobb.

“Att vara system- eller plattformsleverantör var inte den ursprungliga tanken med Selfiejobs men det är smickrande när ett miljardbolag blir intresserade. Vi har fått många förfrågningar både i Sverige och i Europa så det är inte otänkbart att det kan bli fler gånger”, säger Martin Tall, vd och grundare för Selfiejobs.

Blir det inte så att ni hjälper en konkurrent nu?

“Jag tror att vi kompletterar varandra marknadsmässigt. Vi satsar främst på restaurang, service och säljjobb medan Lernia har en annan inriktning”, säger Martin Tall.

Under sommaren har Selfiejobs fått in 1 miljon kronor i kapital från bland annat Almi Företagspartner. Under hösten är planen att ta in ytterligare 5-10 miljoner kronor i riskkapital.

“Nu ska vi göra affärer först och väcka liv i Stockholm, Köpenhamn och Berlin som är våra huvudmarknader”, säger Martin Tall.

Läs mer