Sök

Nya siffror visar hur mycket den traditionella bokbranschen tappar

StorytelBokbranschen

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Trots en minskning i den fysiska bokhandeln så ökar försäljningen i branschen som helhet.

Totalt växte försäljningen av böcker med med 4,2 procent 2017 jämfört med året innan, enligt Market. Men utan en kraftig tillväxt av digitala abonemangstjänster, den steg med över 50 procent, som Storytel hade tillväxten helt stått och stampat. Siffrorna är hämtade ur den nya rapporten “Boken 2018 - marknaden, trender och analyser” som är den största undersökning av bokförsäljningen i Sverige som har gjorts.

Mats Ahlström, som är ordförande i Svenska bokhandlareföreningen beskriver det som att branschen står mitt i den andra digitala vågen.

“I den första vågen flyttade mycket av försäljningen till nätet. I den andra vågen fortsätter försäljningen digitaliseras och skiftar allt mer från fysiska böcker till digitala abonnemang, där Storytel är den största aktören", säger Mats Ahlström, till Market.

Försäljningen via den vanliga bokhandeln som du kan kliva in i rent fysiskt och i dagligvaruhandel backade 4,5 procent respektive 11,2 procent förra året. Men på grund av att försäljningen via nätet och via bokklubbar ökade med 5 procent backade inte försäljningen totalt.

Läs mer