Sök

Flyttade in på ett ålderdomshem – för att testa sin idé på riktigt

Digitalisering

Timothy Peck. Foto: Istockphotos/Call9.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hur expanderar man och lockar till sig 240 miljoner i riskkapital?
Du kan göra som Timothy Peck – han flyttade in på ett vårdhem för att få sin startup att flyga.

Hälsostartupen Call9, som erbjuder lösningar mot vård- och rehabiliteringshem, är lite av en amerikansk solskenshistoria.

Företaget har utvecklat teknik där läkare kan diagnostisera och behandla patienter genom exemelvis meddelanden eller videomöten. Målsättningen är bland annat att undvika onödiga akutbesök som både leder till ökade kostnader och belastningar.

I dag har Call9 tagit in över 240 miljoner kronor och backas bland annat av investeraren och filmstjärnan Ashton Kutcher.

Men resan hit har varit allt annat än enkel, något CNBS rapporterat om. 

I dag utgör techmeckat Silicon Valley en språngbräda för många nya startups. När Timothy Peck, som själv är doktor, startade Call9 hade han dock svårt att få sin idé att flyga.

För tre år sedan mailade han sin idé till över 2000 vårdhem, men intresset var minst sagt svalt. Det var i samband med detta som Timothy Peck kontaktades av ett vårdhem, Central Island, i New York.

Central Island hade noterat att de boende som sändes över från sjukhuset både var äldre, sjukare och löpte högre risk än tidigare. 

Michael Ostreicher, som ansvarade för Central Island, letade febrilt efter en lösning när han kontaktades av Timothy Peck.

Han ville ge den unge läkaren en chans – men hade vissa krav.    

”Jag sa till Tim att vi skulle ge honom en chans om han stannade i min byggnad varje natt fram tills att jag kände mig bekväm”, berättar Michael Ostreicher för CNBC. 

Timothy Peck accepterade dealen, flyttade in i ett konferensrum på vårdhemmet, och stannade där i tre månader.  

Här fick han behandla sjuka boende och kunde följa personalen för att bättre förstå vad de efterfrågade för lösningar.  

Den första patienten han behandlade hade diabetes och skickades med ambulans efter testerna. Väl framme på sjukhuset var patientens lungor helt fylla med vätska.

”Han räddade patientens liv”, berättar Michael Ostreicher.

Därefter utvecklades rapportsystem och lösningar.  Nu använder sjuksköterskorna Ipads och Iphones för att nå doktorerna och vårdhemmen har utrustats med exempelvis EKG-utrustning.

Affärsmodellen baserar sig bland annat på prenumeration av tjänsten. 

De patienter som är illa däran skickas till sjukhuset, men enligt grundaren kan 80 procent av besöken undvikas genom användandet av tjänsten.  

Michael Ostreicher ångrar inte att han vågade satsa på den oprövade entreprenören.

”Det är helt galet att tänka sig att det här hände, men det gjorde det faktiskt. Nu har vi läkare som servar oss dygnet runt”.

Läs mer