Tjuvlyssna på användarna - det är Facebooks nya giv till kunderna

Breakit - Tjuvlyssna på användarna - det är Facebooks nya giv till kunderna
FOTO: Flickr/uhhhhlaine
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Vad säger dina kunder om dig på Facebook? Nu kan du snart få svaret.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

På onsdagsnatten, svensk tid, aviserade den amerikanska jätten Facebook en ny tjänst som kan få stora implikationerna för världens marknadsförare.

I en bloggpost introducerade Facebook ”Topic data”. I startskedet är det bara amerikansk och brittiska företag som kan utnyttja tjänsten men på lite sikt kommer ”Topic data” vara fri att använda för alla företag. 

Vad är då ”topic data”? Konkret handlar det om att du som annonsör i realtid ska kunna ta del av vad som sägs om just ditt företag på Facebook. Ett sätt att tjuvlyssna på kunderna med andra ord.

Genom att skriva in olika nyckelord och fraser kan du sedan ”tråla Facebook” i jakt på användare som diskuterar ämnen som rör specifikt ditt företag. Det öppnar också för möjligheten att kartlägga konkurrenters målgrupper och beteenden för att i förlängningen försöka vinna över dem som kunder. Exempelvis skulle ett bilmärke kunna kartlägga vad som sägs om en konkurrent på Facebook och därefter kartlägga de personerna som uttalar sig baserat på demografi, intresseområden och så vidare.

Huvudpoängen, säger Facebooks chef för annonsprodukter Matt Idema, är att annonsörerna ska få ännu bättre koll på vad användarna säger om specifika produkter och ämnen. Med dessa kunskaper i bagaget ska annonsörerna kunna ge ännu mer relevanta och avgränsade annonsbudskap, enligt Matt Idema som intervjuas i ämnet av den amerikanska techsajten Recode.

Han nämner dock inget om de integritetstfrågor som med största sannolikhet kommer resas när tjänsten får större spridning. Ett ämne vi sannolikt får anledning att återkomma till här på Breakit.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel