Karmas mål är att rädda mat från att slängas. Därför har bolaget utvecklat en app där restauranger, bagerier och caféer kan sälja överbliven mat till ett lägre pris.
I somras tog Karma in 30 miljoner kronor från Eventures och Eequity, pengar som skulle användas för att lansera appen internationellt.
Nu ger sig bolaget in på den brittiska marknaden – i dag lanseras appen i London.
“Att expandera till Storbritannien kändes som ett naturligt nästa steg för Karma. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Storbritannien och vi hoppas kunna rädda en betydande del av den maten”, säger Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma.
Ett 50-tal restauranger och caféer har anslutit sig, bland annat H&M:s konceptbutik Arket och den svenskägda Michelinrestaurangen Aquavit..
Arket är en ny satsning från klädjätten som samlar kläder och kök under samma tak – med tillhörande caféverksamhet.
Martin Berg, kock och konceptansvarig på Arket Café, säger att det känns självklart att inkludera Arket i Karmas tjänst.
“Karma har hittat ett enkelt men perfekt sätt att spara på resurserna”, säger Martin Berg.
Tidigare har bland annat Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Spotify-veteranen Sophia Bendz investerat i bolaget.
Karma lanserades i slutet av 2016 och lockar i dag över 250000 användare. Över 1000 aktörer inom matsektorn har anslutit sig och appen uppger sig hittills ha räddat över 55 ton mat.