Sök

Karma ska göra britterna matsmarta – lanserar appen i London

KarmaMiljöMaträddare

Karmas grundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson. Foto: Press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Matsvinns-appen ska erövra London – drar igång samarbete med lyxrestaurang och H&M:s nya satsning Arket.

Karmas mål är att rädda mat från att slängas. Därför har bolaget utvecklat en app där restauranger, bagerier och caféer kan sälja överbliven mat till ett lägre pris.

I somras tog Karma in 30 miljoner kronor från Eventures och Eequity, pengar som skulle användas för att lansera appen internationellt.

Nu ger sig bolaget in på den brittiska marknaden – i dag lanseras appen i London.

“Att expandera till Storbritannien kändes som ett naturligt nästa steg för Karma. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Storbritannien och vi hoppas kunna rädda en betydande del av den maten”, säger Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma.

Ett 50-tal restauranger och caféer har anslutit sig, bland annat H&M:s konceptbutik Arket och den svenskägda Michelinrestaurangen Aquavit..

Arket är en ny satsning från klädjätten som samlar kläder och kök under samma tak  – med tillhörande caféverksamhet.

Martin Berg, kock och konceptansvarig på Arket Café, säger att det känns självklart att inkludera Arket i Karmas tjänst.

“Karma har hittat ett enkelt men perfekt sätt att spara på resurserna”, säger Martin Berg.

Tidigare har bland annat Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Spotify-veteranen Sophia Bendz investerat i bolaget.

Karma lanserades i slutet av 2016 och lockar i dag över 250000 användare. Över 1000 aktörer inom matsektorn har anslutit sig och appen uppger sig hittills ha räddat över 55 ton mat.

Läs mer