Sök

Tysk startup ska cykla ut med lyxig mat till stockholmarens dörr

FoodoraLeveranstjänst

Vissa av Foodoras budcyklar är rosa. Foto: Pressbilder.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den Berlinbaserade startupen Foodora storsatsar i Sverige. Inom en halvtimme kan hungriga stockholmare få sin mat levererad med cykelbud från stans premiumrestauranger.

Foodora grundades av fem tyskar i oktober förra året och backas upp av tyska jätten Rocket Internet där svenska Kinnevik är delägare. Det har gått snabbt framåt och leveranstjänsten finns redan i 11 länder och 18 städer. Sedan den 1 juni i år är Sverige en av marknaderna. 

“Vi gör det möjligt att beställa mat från premiumrestauranger som traditionellt sett inte erbjuder take away, direkt till hemmet, kontoret, parken eller där du befinner dig. Det är som en webbutik för alla toppkrogar med starkt varumärke i varje stad och nästa vecka släpper vi även en app”, säger Felipe Gutierrez, Sverige-vd för Foodora.

I nuläget har företaget avtal med över 85 restaurangpartners i Stockholm, bland annat El Taco Truck, Taverna Brillo och Broms. I nuläget är det bara matsugna i Stockholms innerstad som kan använda sig av tjänsten men målet är att expandera till närförorter framöver. 

“Vi använder oss av cykelbud, för närvarande har vi 25 cyklister men siktar på att ha över 50 innan årsskiftet. Företaget är väldigt New York-inspirerat och serviceinriktat. Alla våra bud bär uniform i våra färger med rosa pikétröjor, svarta vindjackor, rosa hjälmar och rosa boxar med vår logga”, säger Felipe Gutierrez.

Tjänsten är lätt att förstå sig på: kunderna skriver in sitt postnummer och väljer restaurang. Deras utvalda mat levereras sedan till dörren inom 30 minuter. En algoritm används för att hitta en snabbaste leveransvägen för varje order. 

Går inte stockholmarna hellre ut och lyxar till det?

"Nej, det finns många som gärna beställer hem mat. Ta till exempel småbarnsföräldrar som inte kan lämna barnen på en fredag men ändå vill äta schysst mat och folk som jobbar sent på kvällarna eller singlar som vill äta gott fast inte ute på restaurang”, säger Felipe Gutierrez.

Foodora blir konkurrenterer med God smak och Aptit. Sverige-vd:n hoppas dock att Foodora ska kunna sticka upp som en utmanare och så småningom ta över den svenska marknaden.

"Vår produkt är väldigt tekniskt bra och vi har också mycket lägre leveranspriser jämfört med konkurrenterna.”

Läs mer