Sök

H&M går bättre än Zalando på nätet – tjänar klart mer pengar

H&MZalando

Cristina Stenbeck och Karl-Johan Persson.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Fördel Karl-Johan Persson i marginalmatchen mot Cristina Stenbecks Zalando.

Klädjätten H&M har fått löpa gatlopp både i media och på aktiemarknaden för sin senfärdighet inom e-handeln. Men när H&M-chefen Karl-Johan Persson nu avslöjar hårda siffror kring hur verksamheten online egentligen går ger han rejält svar på tal.

I jämförelse med Europas största klädhandlare på nätet, Zalando, klarar sig H&M mycket bra. Zalando är visserligen fortfarande klart störst med en årlig omsättning på 45 miljarder kronor vilket ska jämföras med H&M:s e-handelsförsäljning på 29 miljarder kronor.

Men lönsamheten är på en helt annan nivå i H&M:s online-affär. Den svenska klädjätten uppger att rörelsemarginalen förra året blev 22 procent samtidigt som Zalando bara har en rörelsemarginal på knappa 5 procent under samma period. H&M:s rörelseresultat för e-handeln 2017 blev 4,5 miljarder kronor i jämförelse med Zalandos knappa 2,2 miljarder kronor.

H&M:s Karl-Johan Persson spår dessutom att tillväxten för 2018 kommer bli minst 25 procent – det är en starkare prognos än Zalando där Cristina Stenbecks investmentbolag Kinnevik är största ägare. I Zalandos senaste prognos spås tillväxten att bli 24 procent under 2018.

Läs mer