Sök

Så går H&M:s e-handel – ledningen avslöjar nya siffror

H&Me-handel

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

"2018 fortsatt utmanande", uppger H&M-ledningen.

Strax efter åtta på onsdagsmorgonen kom det som aktiemarknaden väntat på i åratal – svart på vitt på hur bra klädjätten H&M egentligen är på e-handel.

I en uppdatering inför dagens kapitalmarknadsdag avslöjar nu H&M-ledningen hur det går. Bland analytiker har det spekulerats i att e-handeln står för mellan 10 och 15 procent av klädjättens totala försäljning och det visar sig nu vara en ganska träffsäker gissning – H&M uppger att koncernens onlineförsäljning uppgick till 12,5 procent av gruppens totala försäljning vilket motsvarar 29 miljarder kronor.

I pressmeddelandet skriver H&M att lönsamheten i e-handeln är god och stod för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.  Det innebär att vinsten från e-handeln var drygt 4,5 miljarder kronor 2017. H&M avslöjar också att man gör stora investeringar i digitaliseringen. Förra året gick 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar till detta segment.

Tillväxten inom e-handeln är stark och väntas i år öka med minst 25 procent

New Business, som driver H&M-gruppens nyare varumärken COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och ARKET, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor, dvs 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning.

Samtidigt skriver H&M i pressmeddelandet att 2018 blir ”fortsatt utmanande”.

Ett stort problem är bolagets jättelika lager där det på aktiemarknaden spekuleras i att H&M kommer tvingas till stora nedskrivningar. H&M-ledningen skriver att ”en tuff start med ett stort ingående varulager från Q4 2017 med obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året”.

Läs mer