Sök

RNB och Wellstreet startar gemensamt bolag

WellstreetRNBe-handel

RNB:s vd Magnus Håkansson tror att det nya bolaget kan hjälpa klädkedjan i digitaliseringsarbetet. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den börsnoterade klädkedjan RNB och riskkapitalbolaget Wellstreet startar ett gemensamt bolag som ska hjälpa entreprenörer med digitalisering.

RNB, som bland annat äger varumärken som Brothers, Polarn o Pyret och NK, ser det nya samarbetet som en del i sin egen digitala transformation.

“Vi är övertygade om att korsbefruktningen med den kompetensen som Wellstreet besitter skapar en turboförutsättning för oss i den här typen av affärsutveckling” skriver RNB:s vd Magnus Håkansson i ett pressmeddelande.

Det nya bolaget kallas Retailers Lab och syftet är att göra det lättare för entreprenörer inom detaljhandel att framgångsrikt utveckla sin affärsidé. De vill också identifiera och utveckla entreprenöriella idéer med tillväxt- och lönsamhetspotential.

Wellstreet grundades av Klarnas tidigare kommersiella chef Mikael Wintzell och e-handelsprofilen Sïmon Saneback. Bolaget har på senare tid seglat upp som en av de mest aktiva investerarna inom Stockholms startup-värld. Under sitt första verksamhetsår investerade de i sammanlagt 36 bolag.

För Wellstreet innebär det nya samarbetet tillgång till detaljhandelskompetens och tillgång till en verksamhet att pilottesta idéer på för att effektivt få fram vad man kallar för “proof concept” (säkra koncept).

”Den plattform som RNB erbjuder för att testa nya koncept tillsammans med vår metodik, kraft och kreativitet som affärsutvecklare skapar goda förutsättningar. RNB har genomgått en vändning och levererat tydliga resultatförbättringar och satsar nu helhjärtat på den transformation som behövs i ett nytt, krävande retaillandskap” säger Mikael Wintzell, medgrundare och VD för Wellstreet i ett pressmeddelande.

Läs mer