Sök

Unilever hotar att dra tillbaka reklam på Youtube och Facebook

YoutubeMetaAnnonsering

GB Glass-ägaren Unilever sätter press på Facebook och Youtube. Foto: Henrik Montgomery/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Techjättarna kan gå miste om en annonsbudget på hisnande 70 miljarder kronor.

Den nederländska livsmedelsjätten Unilever hotar att dra tillbaka annonser från populära teknikplattformar som inte gör mer åt samhällssplittrande innehåll.

Enligt Wall Street Journal väntas marknadschefen Keith Weed meddela detta under måndagen.

"Vi kommer prioritera att investera i ansvarstagande plattformar som vill ha en positiv inverkan på samhället", kommer han säga, enligt ett förberett utlåtande.

Denna varning gäller bland annat Youtube och Facebook, som redan fått utstå den del kritik på området.

Unilever spenderade förra året mer än 9 miljarder dollar på reklam – vilket motsvarar över 70 miljarder kronor. Det gör företaget till en av världens största marknadsförare av egna produkter. Under bolagets märken faller produkter som Lipton, Dove och Knorr. I Sverige kanske bolaget är mest känt för att man äger glassmärket GB.

Redan i somras gick Unilever ut och kritiserade de stora plattformsbolagen. Den gången begärde bolaget större tydlighet kring hur annonseringssystemen fungerade.

Läs mer