Den nederländska livsmedelsjätten Unilever hotar att dra tillbaka annonser från populära teknikplattformar som inte gör mer åt samhällssplittrande innehåll.
Enligt Wall Street Journal väntas marknadschefen Keith Weed meddela detta under måndagen.
"Vi kommer prioritera att investera i ansvarstagande plattformar som vill ha en positiv inverkan på samhället", kommer han säga, enligt ett förberett utlåtande.
Denna varning gäller bland annat Youtube och Facebook, som redan fått utstå den del kritik på området.
Unilever spenderade förra året mer än 9 miljarder dollar på reklam – vilket motsvarar över 70 miljarder kronor. Det gör företaget till en av världens största marknadsförare av egna produkter. Under bolagets märken faller produkter som Lipton, Dove och Knorr. I Sverige kanske bolaget är mest känt för att man äger glassmärket GB.
Redan i somras gick Unilever ut och kritiserade de stora plattformsbolagen. Den gången begärde bolaget större tydlighet kring hur annonseringssystemen fungerade.