Sök

Boost AI vill effektivisera kundservicen med AI – tar in 40 miljoner kronor

Boost AIAIChatt

Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Boost AI, som hjälper storbankerna med AI-baserad kundservice, plockar in 40 miljoner kronor.

Den norska startupen Boost AI, som utvecklar automatiserade AI-tjänster för kundrådgivning, tar in runt 40 miljoner kronor. 

Bakom investeringen står det norska riskkapitalbolaget Alliance Venture.

Boost AI har tagit fram en chattbot som hjälper till med kundservicen och på kundlistan återfinns bland annat Nordea och Telenor. Verktyget, som baserar sig på algoritmer och språkigenkänning, uppges kunna besvara tusentals olika frågor och har även lärt sig att tolka dialekter, slang och stavfel.

Boost AI grundade under våren 2016 av Lars Ropeid Selsås, Henry Vaage Iversen och Hadle Ropeid Selsås. Pengarna ska användas till att stärka tekniken, marknadsföringen samt stödja expansion bortom de nordiska länderna.

Johan Gjesdahl är partner på Alliance Venture.

"Vi är glada över att backa ett sådant exceptionellt team och vi ser fram emot att hjälpa dem att växa utanför Norden", säger Johan Gjesdahl.

Läs mer