Sök

Omni missar målet med råge - chefen är ändå optimistisk

SchibstedOmniNyheter

Till vänster: Omnis försäljningschef Josefine Kvarnström. Till höger: Chefredaktören Markus Gustafsson. FOTO: Press

Breakit

Breakit

När Omni lanserades 2013 var målet att bli näst störst på mobil i Sverige under 2015. Två år senare ligger nyhetsappen fortfarande 3,5 miljoner besökare från målet.

Schibsted-ägda Omni sågs som en frisk fläkt i mediebranschen när den dök upp. En smidig nyhetstjänst som utgick helt från mobilen och som lät läsarna själva bestämma vilken sorts artiklar de vill se mest av kändes, jämfört med mediebranschen i allmänhet, väldigt fräsch.

Sedan dess har appen vuxit - men inte riktigt i det tempo som ledningen hade tänkt sig från början.

Omni är med cirka en halv miljon unika besökare i mobilen per vecka långt i från att bli tvåa i mobilen. Den platsen innehas av Bonnier-ägda Expressen. Etta är Omnis koncernkollega Aftonbladet.

“Jag tycker att det (tvåa i Sverige) är ett bra mål för oss. Nu är det ju så att kvällstidningarna spelar i en liga för sig men om man ser på sidvisningar och jämför med Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter så ligger vi inte långt ifrån. Vår målgrupp är kanske något yngre än deras men det är en relevant jämförelse. Ser man på andra stora medier är vi större än till exempel Göteborgs-Posten och Sydsvenskan", säger Omnis chefredaktör Markus Gustafsson.

Noterbart är dock att sajten får en hel del trafik från den puff på Aftonbladets startsida som länkar vidare till Omni.

Markus Gustafsson säger att nyhetsappen också jämför sig mycket med konkurrenter utanför journalistiken.

“Visst vill vi bli störst av nyhetsmedierna men det vi framförallt vill är att vara den första appen man går in på när man tar fram telefonen. Vi konkurrerar hela tiden med alla andra appar om läsarens tid och då är det viktigt att appupplevelsen är komplett. Det måste vara tekniskt bra, användarvänligt och dessutom ha intressant innehåll. Det är därför vi har gjort om appen för att den ska bli snabbare och kommer fortsätta utveckla den kontinuerligt", säger han.

På måndagen lanserade Omni den nya versionen av sin nyhetsapp som ska vara snabbare och ha fler funktioner än den gamla. Uppdateringen bjuder på ny layout och en del nya funktioner.

Bland annat har läsarna nu större frihet att välja vilken typ av nyheter de vill ha pushnotiser från.

Men Markus Gustafsson tror inte att detta gör att läsarna hamnar i en så kallad filterbubbla (ett nyhetsglöde där man stänger ute allt som inte passar inte i ens världsbild).

“Vi ser med våra mätningar att ungefär hälften av våra läsare är intresserade av att kunna sortera sitt nyhetsflöde. Den andra halvan är inte intresserad av det alls. Vi tänker att man kanske bara vill ha sina politiknyheter eller bara sina ekonominyheter från oss och har resten någon annanstans och då är det rimligt att man kan välja det", säger Omni-chefen.

Förutom den nya filterfunktionen berättar Markus Gustafsson att den nya appen även har påverkats av att trenden att mobiltelefoner generellt sett har större skärmar idag än för två år sedan.

“Vi har i likhet med till exempel Facebook flyttat ned menyn till botten på de stora telefonerna. Det blir rena tum-yogan om man måste sträcka sig till toppen av skärmen på de nya telefonerna.” säger han.

Trots att Omni inte har nått målet om att vara näst störst än säger Markus Gustafsson att det går väldigt bra för företaget. Bland annat med hjälp av så kallade native-annonser, eller sponsrade inlägg, som nu står för 60-70 procent av intäkterna.

“Jag kan såklart inte uttala mig i siffror om detta men jag kan säga att det går jättebra. Vi överträffar budgeten", säger Markus Gustafsson.

Läs mer