Sök

Svenska Acast drar igång en modepodd med klädjätten Asos

AcastAsospodcast

Genrebild från Asos och pressbild från Acast.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den brittiska klädsajten Asos provar ett nytt grepp för att interagera med sina stamkunder. Nu allierar sig företaget med svenska Acast och lanserar en podcast som ska komma ut en gång i veckan.

Allt fler företag intresserar sig för content marketing, alltså marknadsföring som till sin utformning påminner om vanligt journalistiskt innehåll. Här blir podcasts ett allt vanligare sätt att nå ut - vilket Acast har tagit fasta på.

Techbolaget knyter nu till sig en storkund i form av Asos, som är Storbritanniens största renodlade modesajt.

I 13 avsnitt kommer kvinnliga företagare att dela med sig av framgångar och lärdomar i My big idea. Några av dem är Irene Agbontaen, grundare av klädsajten Taller than your Average och Lisa och Tida Finch som grundat smyckesmärket Finchittida.

“Vi träffade Asos i Rom på WPP Stream där innovativa företag möts under en tre dagar lång konferens. Det var då som Asos såg och hörde vad vi kunde göra och bestämde sig för att hoppa på möjligheten”, säger Acasts Storbritannienchef Ross Adams, som tidigare var europeisk säljchef på Spotify.

Den svenska podcastplattformen, som lanserades i slutet av april, gör det möjligt att interagera med lyssnarna genom att lägga länkar, bilder och video i poddspelaren.

I Asos fall innehåller podden bilder och annonser på de varumärken som nämns i avsnitten. Det går att klicka på produkterna för att komma vidare direkt till sidan där plaggen säljs.

“Som alla vet så är branded content en stor grej där video verkar vara i fokus. Hittills har ljudinnehåll inte riktigt övervägts, så det här sätter helt och hållet ljud på kartan. Att producera ljud är vanligtvis mycket billigare jämfört med video, vilket tillåter varumärken att doppa tårna i vattnet utan göra stora investeringar”, säger Ross Adams.

Läs mer