Betsson ökar men vd:n inte nöjd: "Kommer att ta tid"

Breakit - Betsson ökar men vd:n inte nöjd: "Kommer att ta tid"
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Betsson ökar intäkter ökade senaste kvartalet.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Betssons dagliga intäkter i det första kvartalet till och med den 5 februari var 14 procent (10 procent organiskt) högre än de genomsnittliga dagliga intäkterna för hela det första kvartalet 2017.

Det framgår av rapporten, trots kommer det ta tid tills Betssons vd Pontus Lindwall är nöjd gällande effekterna av bolagets åtgärder för att förbättra verksamheten. Det framgår av bokslutet.

"När jag klev in som vd i september så var det första jag gjorde att analysera hur det stod till med bolaget och sedan tillsammans med ledningen göra en plan för hur Betsson ska återgå till högre tillväxt och vinst. Det kommer ta lite tid tills jag är nöjd, men vi genomför systematiskt förbättringar och förväntar oss att se resultat framåt slutet av året", skriver han.

Företaget kommer investera i marknadsföring för att kapitalisera på det ökade intresset för spel i samband med fotbolls-VM 2018, står det även.

Från och med 2018 har Malta förändrat sin hantering av moms för vissa speltjänster, vilket i princip gör att vissa kasinospel blir momspliktiga. För Betsson kommer dessa förändringar främst få som effekt att 18 procent moms kommer läggas på dessa kasinospel som tillhandahålls till spelare på Malta, samt att ingående moms hänförlig till tillhandahållande av dessa kasinospel är avdragsgilla, oavsett varifrån spelaren kommer. Dessa förändringar förväntas inte ha någon väsentlig effekt på Betssons resultat, skriver bolaget.

Omsättningen uppgick till 1 256,4 miljoner kronor analytikerna hade trott på 1 240. Den organiska tillväxten var 10 procent.

Intäkterna i Kasino uppgick till 867,3 miljoner kronor och de mobila intäkter var 740,8 miljoner kronor. Intäkterna i Sportboken var 359,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev 218,4 miljoner kronor ). Rörelsemarginalen var 17,4 procent (23,7). Ökade marknadsföringskostnader, valutaeffekter och negativt resultat i förvärvade bolag påverkade resultatet negativt, uppger bolaget. 

Marknadsföringskostnaderna uppgick till -269,2 miljoner (-206,3).

Resultatet efter skatt blev 198,9 miljoner kronor (243,6), analytikerkonsensus 195. 
 

Läs fler artiklar
LÄS MER