E-handeln tynger Axfood – som missar målen

Breakit - E-handeln tynger Axfood – som missar målen

Direkt / Breakit

Rapporten en besvikelse.

Axfoods rörelseresultat för det fjärde kvartalet kom i klart lägre än förväntat och dessutom snäppet lägre än fjärde kvartalet 2016. Trots det höjer man utdelningen till 7 kronor.

"Den negativa resultatutvecklingen berodde främst på e-handelssatsningar, butiksexpansion och strukturkostnader inom Axfood Närlivs", skriver bolaget om rörelseresultatet.

Axfoods rapporterade rörelseresultat uppgick till 398 miljoner kronor (401). Bolaget specificerar inte de ovan nämnda strukturkostnaderna, men ir-chefen Cecilia Ketels uppger för Nyhetsbyrån Direkt att de ligger på -10 miljoner kronor och är till fullo hänförliga till förändringarna inom Axfood Närlivs.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat om 432 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Den snittprognosen innehöll inga extraordinära poster.

Axfood planerar att etablera fyra till åtta nya butiker under 2018.

"Vi kommer rulla ut e-handeln till flera order, samtidigt som vi fortsätter vårt hållbarhetsarbete, vilket inkluderar allt från lansering av digitala kvitton till minskad energianvändning", skriver vd Klas Balkow i rapporten.

Utvecklingen inom automatisering och robotisering skapar nya förutsättningar och öppnar bland annat upp för nya framtida logistiklösningar.

"Vi har redan börjat bygga vårt första automatiserade färskvarulager", skriver Klas Balkow i rapporten.

Läs fler artiklar
LÄS MER