H&M:s PR-avdelning ljög mig rakt upp i ansiktet – jag förstår varför

Breakit - H&M:s PR-avdelning ljög mig rakt upp i ansiktet – jag förstår varför
Stefan Lundell, innehållschef Breakit.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Stefan Lundell fick hjälpa klädjättens kommunikatörer på traven.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Först blev jag kallsvettig. Vad betydde det här? Meddelandet från H&M:s informationsavdelning gick inte att misstolka – dementin var verkligen kategorisk.

I 99 fall av 100 hade jag i det här läget backat, lagt ner storyn och jagat vidare efter andra nyheter. Men den här gången var det annorlunda. Jag hade inte bara en initierad källa som lämnat trovärdiga uppgifter. Nej, dessutom hade jag med egna ögon fått uppgiften bekräftad inifrån H&M:s egna lokaler.

Just därför blev klädjättens agerande ännu mer obegripligt. De visste att jag varit ute i Solna och på plats kunnat konstatera att H&M arbetade för fullt med lanseringen av en ny e-handelssatsning under kodnamnet “P12”. En marknadsplats där H&M skulle kränga iväg rea-partier av egna och andras varumärken. Så långt var jag helt trygg i mina uppgifter – men hur skulle jag tolka H&M:s dementi?

Antingen var de bara allmänt korkade eller så ljög de mig rakt upp i ansiktet. Inget av alternativen kändes särskilt troliga. Vi snackar trots allt om ett av Sveriges största företag, rimligtvis borde deras informationsavdelning agera något mer professionellt.

I veckan fick jag svaret. H&M-chefen Karl-Johan Persson “avslöjade” i samband med kvartalsrapporten att bolaget under våren skulle lansera en marknadsplats med rabatterat mode från externa och egna varumärken. I pressmeddelandet användes till och med ordagrant den slogan (ett “style and deal hunting paradise”) som jag publicerat en månad tidigare.

Det var uppenbart att H&M:s informationsfolk inte berättat sanningen för mig. Det hade jag insett redan när jag läste deras mejlsvar i samband med att jag arbetade med den ursprungliga storyn. Efter att den första förvirringen lagt sig ringde jag upp PR-gänget på klädjätten. Det tog inte särskilt lång tid innan vi enades om att en dementi av nyheten inte skulle vara ett särskilt smart drag av H&M. Istället valde H&M att säga “inga kommentarer” till mina framgrävda uppgifter.

Med facit i hand skulle jag idag kunna göra en stor poäng av att H&M:s PR-folk ljög mig rakt upp i ansiktet. Men det är inte det viktiga i den här storyn. Istället tycker jag det sätter strålkastarljuset på något mer intressant – rädsla.

Jag kan i alla fall inte tolka den här händelsen och en rad andra PR-fiaskon (Alexander Bard rådgivare till H&M, “Coolest monkey in the jungle”, H&M bränner tonvis med kläder) från klädjätten på annat sätt än att folk är rädda att ta egna initiativ och tänka klart hos H&M.

Skulden för detta beteende hamnar i slutändan hos en person, Karl-Johan Persson. När H&M fortfarande var en framgångssaga kom han och alla andra i modejätten undan med att bara i undantagsfall prata med journalister och investerare.

Nu är läget ett helt annat men organisationen tycks leva kvar i den gamla tiden.

Om knappt två veckor arrangerar H&M den första kapitalmarknadsdagen i bolagets historia. Då har Karl-Johan Persson ett gyllene tillfälle att visa upp ett nytt och mer öppnare H&M.

Jag hoppas han tar den chansen.

Trevlig helg!

Veckans nobb: Stefan Lundell. Jag har verkligen sett fram emot att lyssna på Karl-Johan Persson på den historiska kapitalmarknadsdagen 14 februari. Men det kan jag glömma – i dagarna fick jag beskedet att jag inte var välkommen. Trist och jag får bara hoppas att den officiella förklaringen platsbrist stämmer.

Veckans musslor: H&M:s informationsavdelning. Okej, bara en sista passning till H&M för den här veckan. Jag ville veta VAR klädbolaget tänkte arrangera sin kapitalmarknadsdag. I min värld kändes det som en helt odramatisk uppgift. Men inte för H&M. Informationsavdelningens svar till mig var att “vi inte bestämt hur det ska kommuniceras än”. Parodiskt. Svaret blev inte direkt mindre skrattretande när det visade sig att min kollega redan fått uppgiften i inbjudan till kapitalmarknadsdagen. Därför kan jag nu avslöja – H&M kör sitt event på Cirkus i Stockholm.

Veckans trio: Anders Hägerstrand, Ulf Petersson och Anna Ekelund. Jag fattar fortfarande inte vem som ska ha tid att kolla på DITV varje morgon men när det hettar till älskar jag formatet. Att i realtid höra analytikerna Ulf Petersson (eller “Uffe” som han konsekvent kallas av de andra två) och Anders Hägerstrand kommentera Ericssons och H&M:s rapport i onsdags morse var stor underhållning. Programledaren Anna Ekelund hade stundtals svårt att få en syl i vädret.

Veckans skrytvals: Breakit. Efter ännu en vecka med över 200.000 unika läsare måste jag ändå få passa på att hylla min grymma redaktion som befäster vår ställning som Sveriges näst största affärssajt. Bara en tidsfråga innan vi är störst!

Veckans botten ut: Kryptovalutor. Fallet för bitcoin, ethereum och ripple har varit kraftigt de senaste dagarna. Jag noterar också att det snackas betydligt mindre i min omgivning om kryptovalutorna – en säljsignal god som någon.

Veckans recension: The Post. För att fira rekordsiffrorna på sajten gick hela Breakit-teamet i onsdags på bio. På repertoaren stod “The Post”. “Klassisk journalistporr” beskrev en kollega till mig filmen innan vi bänkade oss i salongen. En helt korrekt beskrivning kan jag nu också intyga. Rekommenderas!

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel