Så ska H&M hålla bättre koll på vad som sägs om varumärket

Breakit - Så ska H&M hålla bättre koll på vad som sägs om varumärket
Tor Rauden Källstigen är vd på Signal Signal. Foto: Pressbild/TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

H&M vill ha bättre koll på vad sägs om bolaget i poddar och på youtube. Nu anlitar klädjätten den svenska startupen Signal Signal, som har utvecklat ett verktyg för att omvärldsbevaka röstmedier.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Signal Signal startade under hösten 2016 och har växt snabbt. Deras tjänst gör det möjligt att söka på och analysera omnämnanden i talad media som podcasts, radio, TV och Youtube-kanaler. 

I september förra året tog bolaget in 6,2 miljoner i nytt kapital för att kunna rekrytera och satsa globalt.

Att nu få in H&M som kund är ett viktigt steg på vägen mot en internationell marknad tror Signal Signals vd Tor Rauden Källstigen.

“Det är viktigt med sådana symbolkunder när man går  vidare och ska lansera i andra länder” säger han till Breakit.

Vad vill H&M ha hjälp med?

“De vill ha koll på det talande medielandskapet. Bloggare och youtubers är de nya makthavarna inom modeindustrin och de blir allt mäktigare, därför tycker H&M att det är viktigt att hålla koll även där.”

H&M är Signal Signals första modekund. I övrigt finns kunderna inom en rad olika branscher. En annan ny kund är det statliga bolaget Svenska spel.

2018 siktar Signal Signal på nya marknader utanför Sverige.

“Vi har använt Sverige som en testmarknad och det har fungerat över förväntan. Nu är vi redo att satsa i andra länder“, säger Tor Rauden Källstigen.

De länder som bolaget tittar på i första hand är Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA.

I samband med satsningen rekryteras också marknadsföraren Klara Riddermark från contentbyrån Appelberg, säljarna Jonas Cohn från Mynewsdesk och  David Carlsson från Universal Avenue. 

Läs fler artiklar
LÄS MER