Sök

Efter ad blocker-bomben – nu vill Ooyala se bättre nätreklam

VideoplazaOoyalaAd blocker

David Mühler Foto: Kollage Pressbild Ooyala, Flickr/Grant Hutchinson

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Mer personaliserad reklam och en bättre användarupplevelse. Det tror videoteknikbolaget Ooyala är framtiden för att undvika den värsta effekten av ad blocker-bomben – som kommer kosta sajter 22 miljarder kronor bara i år.

Vi på Breakit har tidigare kunnat berätta att Sverige har ett stort användande av ad blockers och vilken effekt det får på sajter som är beroende av annonsintäkter. Under tisdagen släppte Adobe en rapport som visar att ad blockers kommer att kosta publicister och sajtägare nästan 22 miljarder dollar, 190 miljarder kronor, under 2015.

Ett av de bolag som påverkas av det utbredda ad blocker-användandet är amerikanska videoannonsbolaget Ooyala, som förra året köpte det svenska videoannonsbolaget Videoplaza. Bolaget säljer annonslösningar till sajter och tv-kanaler och de jobbar med webblösningarna till fem av de största tv-kanalerna i Europa.

David Mühle är bolaget chef för norra Europa. Han berättar att allt fler av deras kunder störs av ad blockers.

“Det är verkligen en global fråga, alla pratar om ad blockers. Det är ju något som har funnits länge, men det är först nu det har uppmärksammats att det verkligen är en företeelse bland tidningar och tv-kanaler. När det inte var så stor del av inkomsterna som kom från nätet så gjorde det inte så mycket, men nu när volymen på nätet ökar så blir det här problemet strörre”, säger David Mühle.

Han är inte förvånad över att det just i Sverige är så många som använder sig av annonsblockerare.

“I Sverige är vi snabba på att haka på grejer– alltifrån jeans till ad blockers. Vi har väldigt hög användning och tar till oss ny teknik snabbt. Vi konsummerar också mycket gaming och sport och det är den typen av konsumentmålgrupp som den här programvaran riktar sig till”, säger David Mühle.

I USA är det betydligt färre som har ad blockers i sin dator, men de amerikanska bolagen är ändå bekymrade.

“I ett så stort land där allt större publik finns på nätet så stor handlar det om många människor och på en stor broadcast blir det mycket pengar”, berättar David Mühle.

Ooyala har varit medvetna om problemet länge. För att lösa det erbjuder de sina kunder en plugin som ser till att annonserna kommer runt annonsblockernarna så att användarna ser dem och pengarna kommer in. Men det finns flera strategier för att få ut mer av sin annonsering.

“Antingen struntar du i om besökaren har ad blockers eller så låter du bli att visa innehåll, visar innehåll fast i sämre kvalitet eller ber snällt att de stänger av sin ad blocker. Med en plugin som stoppa annonsblockeraren kan en stor kanal få in miljoner mer varje månad, men vilket sätt som fungerar bäst beror på vilket innehåll och vilken publik du har. Det finns ingen perfekt lösning utan du måste ha känsla med dig", säger David Mühle.

Ingen av de här lösningarna är hållbara i längden, enligt David Mühle som tycker att de olika sajterna måste bli bättre på att anpassa sin reklam.

“Det branschen går mot i stort är att förbättra användarupplevelsen. Det gör man genom att presentera en personaliserad upplevelse även när det gäller annonser. När reklam är relevant så tillför den något, men internet lider av att mycket reklam där känns störande. Det här pratet om adblockers kan skynda på utvecklingen mot bättre anpassad reklam."

Tekniken för det finns redan, men samtidigt är det inte lätt att ställa om, menar David Mühle, som skulle vilja se mer experiment med kombinationer av reklam och andra betallösningar.

“Att bara med teknik bygga bort det är en kortsiktigt lösning som i värsta fall kan driva trafik till de sajter som inte gör något åt ad blockers. Teknik mot ad blockers är därför bara en av många grejer som vi gör. Vi har betyligt större projekt som handlar om att ta fram relevant innehåll och använda data för att göra annonsinnehållet lättare att konsumera. Det är på att göra annonserna bättre som vi lägger vårt krut. Det är det som är framtiden”, säger David Mühle.

Läs mer