Sök

Alelion ska bygga fabrik för litiumjonbatterier i Göteborg

Volvo CarsBatterier

Göran Persson blir konkurrent till Peter Carlssons Northvolt. Foto: Jonas Ekströmer/TT samt Tomas Oneborg/SvD/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Fabriken ska stå klar senare i år.

Göteborgsbolaget Alelion ska bygga en fabrik för litiumjonbatterier i sin hemstad. Anläggningen väntas stå klar under 2018 och beskrivs som den första i sitt slag i Sverige.

“Den kommer ligga mitt i fordonsmeckat på Hisingen (i Göteborg reds. anm.)”, säger Daniel Troedsson, vd på Alelion.

Bolaget tillverkar batteripaket – inte själva battericellerna – för framför allt industrifordon. På kundlistan hittar man ett tiotal stora företag, bland annat Toyota material handling och Jungheinrich.

Daniel Troedsson berättar att bolaget började kränga batterierna redan för 12 år sedan.

“Vi var kanske först i världen med detta. Vi tog tidigt grepp om industrimarknaden istället för att gå mot konsumentmarknaden”, säger han.

Det senaste året har bolaget växt enormt snabbt. 2016 omsatte man 48 miljoner kronor och under 2017 har bolaget växt till över 100 miljoner kronor i omsättning, bara de tre första kvartalen.

Daniel Troedsson vill av konkurrensskäl inte avslöja vad den nya fabriken kommer kosta men intygar att bolaget inte kommer behöva göra några nyemissioner för att bygga den. Satsningen kommer istället att finansieras med lån från huvudägarna och banker.

Bakom bolaget finns flera starka ägare. Störst är det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform följt av det Göteborgsbaserade investmentbolaget Pegroco Invest – där före detta statsminister Göran Persson är styrelseordförande.

Den planerade fabriken ska byggas på Volvo-området i Torslanda och kommer initialt ha en teknisk produktionskapacitet på knappt 500 MWh per år.

“Det mostvarar ungefär mängden batteri som krävs för 10.000 Tesla-bilar”, säger Daniel Troedsson.

Till en början beräknas ett 20-tal personer behöva nyanställas.

Varför väljer ni att bygga en egen fabrik nu?

“Det är i förstaläget för att befästa vår ledande position på markanden. Fabriken kommer vara högautomatiserad men samtidigt ge stort utrymme för flexibilitet. Man kan göra snabbare prototyper bland annat”, säger Daniel Troedsson.

Som exempel lyfter han fram att det krävs två helt olika typer av batterier för samma buss om den ska rulla i Kiruna i minus 40 grader eller i Saudiarabien.

Med det nya bygget blir Alelion Sveriges första stora fabrik för produktion av litiumjonbatterier. Samtidigt laddar Northvolt för sin gigantsatsning i Skellefteå. För jämförelse kommer kapaciteten i Northvolts fabrik ligga på 32 000 MWh per år medan Alelions kapacitet ligger på 500 MWh per år. Northvoltprojektet beräknas i slutändan kosta ungefär 40 miljarder kronor.

Hur ser ni på att ni får en aktör som Northvolt in på marknaden?

“Jag ser dem egentligen inte som en konkurrent. Vi ligger mycket närmare kunder och slutkunder. Northvolt skulle snarare kunna vara en underleverantör till oss. Det finns fantastiskt många växande segment inom området så det kommer att finnas plats för många aktörer. Jag skulle gärna se fler som jobbade med energilager och den typen av lösningar. Det är viktigt att vi tar så mycket mark som möjligt i Skandiavien och Sverige”, säger Daniel Troedsson.

Alelion är noterat på aktiehandelsplatsen First North och har ett börsvärde på drygt 400 miljoner kronor. Efter beskedet gick kursen upp med 4,3 procent.

Läs mer