Google-experten: "Page och Brin är måttligt roade av att leda ett börsbolag"

Breakit - Google-experten: "Page och Brin är måttligt roade av att leda ett börsbolag"

Andreas Ekström Foto: Kollage Pressbild Andreas Ekström, Flickr/Will Marlow

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Andreas Ekström, som har skrivit boken "Google-koden", är inte förvånad över att Google delas upp och får en ny vd. “Google har aldrig bara varit ett sök- och annonsföretag", säger han.

På natten till tisdag offentliggjordes en rad förändringar i Googles ledning och bolagsstruktur som nu delas upp i två delar; Alphabet och Google. Ny vd för Google blir Sundar Pichai.

Andreas Ekström är journalist och författaren bakom “Google-koden”. Han säger att förändringarna inte var oväntade.

“Det var dags nu. Det har funnits en längtan efter någon typ av nystart. Det har kostat lite på humöret på företaget att de steker Google plus", säger han.

Andreas Ekström tror att det finns två anledningar till varför Google väljer att göra om sin struktur.

“Det ena ena är finansiellt. Googles stora ägare vill se vad som genererar pengar och vad de går till. Tidigare har företaget haft allt samlat i en stor klump, men ett börsnoterat bolag måste ha en viss transparens för att alla ska kunna se vad som är vad som är finansdrivande och vad som är forskning. Det andra skälet är att Larry Page och Sergey Brin är måttligt roade av att leda ett börsbolag. Det här ett sätt att skapa en tillvaro som blir friare och roligare för dem själva där de får göra det som de tycker är roligt”, säger han.

Den roligare sysslan blir att leda Alphabet, bolaget där internetjättens olika projekt som självkörande bilar och drönare ska finnas framöver.

Andreas Ekström tycker att det är naturligt att Google också håller på med den här typen av projekt även om de ligger en bit från bolagets kärnverksamhet.

“Google har aldrig bara varit ett sök- och annonsföretag. Det är för smått att tänka så. Google är ett innovationsföretag. Sökmotorn är kärnan, men samtidigt har de också ackumulerat så mycket resurser att de kan göra annat. Google är inte ett slutmål för Larry Page, det är ett verktyg. Genom det bolaget har han skapat resurser som gör att han kan vara den uppfinnaren han alltid velat vara”, säger Andreas Ekström.

Att det blir Sundar Pichai som blir vd för bolagets huvudverksamhet tycker han var ett självklart val.

“Han har varit med väldigt länge och haft stort ansvar för till exempel Youtube. Sundar Pichai är ingen innovatörstyp utan en klassisk projektledartyp som har visat att han klarar av att leda både teknisk och ekonomisk utveckling. Dessutom är han en duktig kommunikatör och populär bland de anställda. Han var en klockren person att lämna över till”, säger Andreas Ekström.

Han tror inte att förändringen kommer att få någon effekt för vanliga Google-användare.

“I och med att det är ett stort bolag så blir man intresserad när något sådant här händer, men det är inte något som man behöver fästa för stort anseende vid. Det är mest intressant för framkantstekniknördar och börsintresserade”, säger Andreas Ekström.

Börsen har reagerat positivt på den nya strukturen eftersom den väntas leda till en tydligare rapportering från bolaget.

För den nye vd:n Sundar Pichai väntar flera utmaningar, däribland kampen om annonser genom mobilen där Facebook har lyckats springa förbi Google.

“Det är mer än bara en strid om annonsmarknaden i mobilen. Det handlar om två olika visioner om vad internet ska vara. Facebooks filosofi brukar kallas för ‘den inhägnade trädgården’ där Facebook vill att vi ska göra allt utan att lämna deras sajt. Googles vision av internet är det rakt motsatta. De vill ha något flyktigt och organsikt där du rör dig från sajt till sajt, men hela tiden kan använda Google på din resa", säger Andreas Ekström och fortsätter:

"De flesta som tänker efter föredrar Google eftersom det innebär att det finns plats för flera stora aktörer, medan Facebook bara lämnar plats för Facebook. I interners barndom trodde man att alla skulle ha en egen hemsida, men istället blev det så att alla fick en egen Facebook-profil. Striden om annonspengarna handlar ytterst om vilken filosofi som ska styra. Det är något som användaren som vill bidra till vettigt internet också bör fundera på”, säger Andreas Ekström.

Läs fler artiklar
LÄS MER