Sök

Christer Gardell slår tillbaka efter uttalandet från Volvos styrelseordförande

Volvo CarsCevian

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Tycker inte att hans Cevian har varit varken kortsiktiga eller har haft bristande fordonsbranschkunskaper.

Att Christer Gardell och Cevian skulle ha varit kortsiktiga och inkompetenta som ägare av Volvo, något styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg gav uttryck för i en intervju med Dagens Industri i Davos på torsdagen, tillbakavisas med emfas av Christer Gardell.

"Det är ett osedvanligt korkat uttalande av Carl-Henric", säger Ceviangrundaren till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen och bemöter inledningsvis anklagelsen om kortsiktighet:

"Vi har varit där i elva år. Det är väl ingen som anser att det är kortsiktigt."

Christer Gardell delar heller inte Carl-Henric Svanbergs uppfattning om Cevians bristande fordonsbranschkunskaper:

"Vi har Eckhard Cordes som har varit vd för Daimler Trucks, världens största lastbilstillverkare, i Volvos styrelse", säger han apropå Cevianpartnern som har varit ledamot av Volvos styrelse sedan våren 2015.

Christer Gardell fortsätter:

"Själv har jag varit ordförande för ASG, som har varit en stor kund till bolaget, och Cevian har haft två analytiker som har jobbat heltid med att följa Volvo, marknaden och konkurrenterna under tio år. Att då säga att vi inte kan branschen - det är inget annat än ett väldigt korkat uttalande av Carl-Henric Svanberg."

Vad tror du ligger bakom det? Har det varit spänningar mellan Cevian som ägare och Carl-Henric Svanberg som ordförande?

"Nej, men i Davos är det många drinkar och många journalister. I de miljöerna tror jag att man ska vara lite försiktig."

I Dagens Industris intervju med Carl-Henric Svanberg, ordförande i Volvo sedan 2012, säger han:

"Det vi vet är att en kortsiktig aktivist utan stor kompetens om vår bransch har sålt. Och att in kommer en långsiktig industriell ägare. Det måste i grunden vara bra."

Cevian meddelade den 27 december i fjol att man sålde sina Volvo-aktier, motsvarande 8,2 procent av aktiekapitalet och 15,6 procent av rösterna, via två banker till Geely. Affären inväntar myndighetsgodkännanden.

Läs mer