Sök

Solidtango sätter rekord i utlandstittande efter Gothia Cup

SolidtangoUtländska tittare

Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Svenska Solidtango fortsätter att växa utanför hemlandet. Under juli månad satte videoplattformen utländskt tittarrekord.

Första gången som Solidtango sände live var 2008 då vd:n och medgrundaren Johan Lundqvist fäste en kamera i aktern på sin båt inför Gotland Runt.

Sedan dess har tekniken utvecklats och tillväxten är stor. Under det senaste räkenskapsåret har omsättningen mer än fördubblats och landade på över 20 miljoner kronor.

Alla kunder i Solidtangos plattform kan ansluta sig sig till ett externt annonsföretag via en standard som heter VAST (Video Ad Serving Template). På så sätt kan de själva finansiera sina visningar och skapa en egen playkanal.

“Det finns hur många cuper och turneringar som helst så potentialen är enorm. Vårt mål är att få arrangörer att förstå att man både kan tjäna pengar och erbjuda en jättebra service till anhöriga som kan följa sina barn när de idrottar”, säger Johan Lundqvist.

Under våren har bolaget utvecklat sin pay per view-lösning som automatiskt anpassar valuta och momssatser till det land där tittaren befinner sig.

Under juli månad nådde pay per view-omsättningen ett sjusiffrigt belopp och för första gången har merparten av transaktionerna skett i utländsk valuta.

“På sommaren är det många olika evenemang, bland annat Gothia cup, så det har varit otroligt mycket tittare från många länder och världsdelar. Det här bevisar att vår plattform funkar bra internationellt”, säger Johan Lundqvist.

Nu är målet är att expandera vidare ut i Europa. Vilket land siktet är inställt på vill grundarna inte avslöja än.

“Förhoppningsvis blir det klart inom de närmaste veckorna. Det blir en häftig utmaning att se om produkten tas emot lika bra som i Sverige”, säger Johan Lundqvist.

Läs mer