Sveriges annonsörer: “Det är naturligtvis förskräckligt”

Breakit - Sveriges annonsörer: “Det är naturligtvis förskräckligt”

Towe Boström, Breakit, och Lin Eriksson Nordström, Sveriges annonsörer.

Sara Lindmark

Reporter

Lin Eriksson Nordström på Sveriges annonsörer reagerar kraftigt på Breakits avslöjande om Instagram-bluffen.

För 5.000 kronor skapade Breakits reporter Towe Boström en fitness-stjärna på Instagram. Avslöjandet har gett eko i flera medier, däribland Studio Ett som på onsdagseftermiddagen intervjuade Towe om hur enkelt det är att köpa sig till framgång på den Facebook-ägda plattformen.

I radioinslaget medverkade även Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på branschorganisationen Sveriges Annonsörer. Hon säger att det naturligtvis är förskräckligt, men är inte förvånad med tanke på hur stor influencerbranschen har växt sig under de senaste åren.

“Vi pratar ofta om fake news, fake ads och nu måste vi belysa att det här är fake stats. Vi är ganska naiva i Sverige och vana vid att lita på data, men vi kan inte lita på data, vi måste göra vår hemläxa som annonsör”.

Vad innebär då denna hemläxa?

“Man kan inte bara titta på räckvidd, det viktigaste är inte att influencern har många följare utan att de lierar med ditt varumärke, att det är en person som ditt varumärke kan associera sig med”, säger Lin Eriksson Nordström.

Precis som Towe så uppmanar hon annonsörer att noga granska kommentarsfälten.

“Om det är för mycket engelska och konstiga kommentarer, om du lägger ut en bild på en lampa och någon säger ‘yeah you go bitch’, då är det ganska självklart att det inte är en riktig följare”, säger Lin Eriksson Nordström.

Läs fler artiklar
LÄS MER