Instagram har beviset som avslöjar fejkstjärnorna – varför görs inget?

Breakit - Instagram har beviset som avslöjar fejkstjärnorna – varför görs inget?
Erik Wisterberg är Breakits mediereporter.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Så lätt hade Instagram kunnat syna Breakits bluff.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Har du lyckats missa min kollega Towe Boströms reportage? Läs det på en gång – och kom tillbaka hit när du gjort det.

Hennes fyra månader som fejkad Instagram-stjärna är inte bara underhållande läsning. Reportaget drar ned brallorna på Instagram, världens kanske viktigaste plattform för influencermarknadsföring.

Towe lyckas med en bugdet på 5.000 kronor skapa en profil med över 20.000 köpta följare. För pengarna kunde hon även förse varje bild med tusentals kommentarer och likes. Allt för att se om influencerplattformar och annonsörer skulle luras att tro att Towes fejkkonto faktiskt har kraften att påverka konsumenter, trots att hennes följarskara är värdelös.

De svalde betet. Towe erbjöds tusen kronor per bild.

Hennes grävjobb visar hur naiva influencerplattformarna är, och hur okunniga vissa annonsörer är – trots att de spenderar mycket pengar på att köpa sponsrade inlägg.

Men grundproblemet här är ändå Facebook-ägda Instagram. Plattformen har under många års tid låtit en ljusskygg ekonomi frodas kring falska följare, likebottar och fejkad framgång.

I stort sett alla sätt att artificiellt driva upp engagemanget kring ett Instagram-konto bryter mot plattformens användarvillkor. Så frågan är varför inte Instagram varnar och i sista hand stänger av de profiler som uppenbarligen har byggts upp via köpta följare.

Men hur ska Instagram veta vilka profiler som är fejk kanske ni undrar. Svaret verkar behändigt nog finnas mitt framför näsan på dem – i det egna statistikverktyget.

Häng med nu:

# Towes konto @runningbyme har över 20.000 följare (alla är köpta)

# Många av bilderna har över tusen likes, och hundratals kommentarer.

# Trots detta har den bilden som presterat allra bäst enligt Instagrams statistikverktyg i appen bara nått en räckvidd på 436 personer. Samma bild har 1179 likes.

# De flesta bilder på kontot har en räckvidd på runt 200, alltså blott en procent av följarantalet. Som jämförelse har jag själv ett skateboardkonto med 1000 följare. Dess inlägg brukar nå en räckvidd på runt 50-70 procent av följarskaran. 

Bluffen är uppenbar. Ekvationen går inte ihop för Towes konto. Det måste ha köpt sina följare, kommentarer och likes.

För Instagram, som ägs av ett av världens största och mest lönsamma teknikbolag, borde det vara en smal sak att identifiera de uppenbara bluffarna för att skydda de annonsörer som investerar pengar i plattformen.

Det enda man behöver göra är att söka efter extrema anomalier i sin databas.

Frågan är varför man inte gör det?

Läs fler artiklar
LÄS MER