Sök

Blocketkonkurrenten Shpock växer snabbare än väntat

Shpocke-handel

Foto: Pressbilder Shpock

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Streetloppis-appen och Blocketkonkurrenten Shpock har efter två år på marknaden laddats ner över 1,5 miljon gånger och har nu över 300.000 användare i månaden i Sverige.

Många höjde på ögonbrynen när mediehuset Schibsted i september 2015 köpte den tyska köp- och säljappen Shpock. Detta eftersom mediehuset också äger Blocket.

Skillnaderna mellan Blocket och Shpock är bland annat att det är gratis att lägga upp annonser på Shpock och att annonserna är helt bilddrivna. Shpock vänder sig till en yngre målgrupp än Blocket och det är också bland just unga användare som appen är som mest populär.

“Den senaste tiden har vi märkt att antalet annonser överstiger våra prognoser vilket är ett tydligt tecken på att plattformen fått snurr", säger Annette Karlberg, ansvarig för Shpock på den svenska marknaden i ett pressmeddelande.

Enligt bolagets pressmeddelande är Shpock nu den snabbast växande köp- och säljappen i Sverige. Klädsegmentet är, trots att många nischade konkurrenter, deras största kategori.

Bolaget tror att de kommer att nå över 2 miljoner nedladdningar inom kort och målet 2018 är att öka antalet aktiva användare ytterligare.

Läs mer