Sök

Ikea investerar i Matsmart – tar in totalt 100 miljoner kronor

Matsmart

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Ikea-koncernen kliver in som delägare i matsajten Matsmart.

Matsmarts affärsidé är att sälja mat på nätet som annars hade slängts. Det kan exempelvis handla om produkter där bäst-före-datum är nära att passera.

Nyligen stod det klart att Niklas Adalberths stiftelse Norrsken, samt Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax, gått in med 75 miljoner kronor i Matsmart.

Nu utökas investeringsrundan till 100 miljoner kronor, där Ikea kliver in som oväntad investerare.

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris”, säger Krister Mattsson, Head of Corporate Finance, Tax & Treasury på IKEA Group.

Pengarna ska möjliggöra en fortsatt satsning på ökad tillväxt för Matsmart.

Karl Andersson är vd för Matsmart.

”Vi kan lära oss mycket av IKEA koncernen och får chansen att nå ut till många människor. Dessutom har vi stora möjligheter att hitta synergier i vår gemensamma kamp mot matsvinnet”, säger Karl Andersson.

Han grundade Matsmart tillsammans med Erik Södergren och Ulf Skagerström och tjänsten lanserades under 2014. Därefter har Matsmart även expanderat till Norge och Finland.  

Bland de tidigare investerarna hittar vi bland annat Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital och en rad affärsänglar. 

I höstas gick IKEA in i den San Fransisco-baerade startupen Taskrabbit, som erbjuder en marknadsplats för tjänster. 

Läs mer