Sök

Inkubatorn där kvinnorna dominerar: "Viktigt att ha en dialog med målgruppen"

Startupsinkubator

Här är deltagarna i på Creative Business Incubators nya program Create X under deras första möte.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Majoriteten av företagen i Create Business Incubators nya program Create X har kvinnliga grundare.

Det finns ett stort antal inkubatorer och acceleratorer som vill hjälpa startups i Sverige att komma igång. Gemensamt för de flesta är att majoriteten av entreprenörerna som antas, och ansöker, brukar vara män.

Create Business Incubator bryter däremot den trenden. I sitt nya accelerationsprogram Create X har sex av de elva företagen kvinnliga grundare.

Pernilla Kjellström är programansvarig på Create X och tror inte att det är någon slump att män vanligtvis är de som antas till inkubatorer.

“Jag har jobbat med startups i 15 år och det är klart att jag har gjort samma reflektion. Det är jätteviktigt att tänka på budskapet som man sänder ut, och sen är det säkert viktigt att jag som programansvarig är kvinna”, säger Pernilla och fortsätter:

“Det är viktigt att ha en dialog med målgruppen. Fråga dem vad de vill ha och leta bolag där inte alla letar. Ibland får man faktiskt gå och handplocka vissa bolag också.”

Create X ska hjälpa elva deltagande företag att finslipa sina affärskoncept och ge dem möjligheten att skapa nya relationer. I programmet ingår tre stycken internatbesök för deltagarna där de får träffas på olika slott och herrgårdar i Sörmland, ägda av investerare.

Pernilla Kjellström tror att företagsinkubatorer måste visa utåt att det är en bra plats för kvinnliga företagare.

“Vissa har kanske aldrig tänkt på att söka sig till en inkubator, då får man gå till dem. Jag tror att det är bra med en kvinnlig programansvarig och att det finns kvinnor i staben”, säger hon.

Hon tror också att det fortfarande finns delar i deras process som måste utvecklas.

"Många affärsänglar är män, där är det svårare att hitta kvinnor. Det är något vi jobbar jättemycket med."

Läs mer