Carl Fritjofsson ska hjälpa Creandum att gräva guld i USA

Breakit - Carl Fritjofsson ska hjälpa Creandum att gräva guld i USA
Carl Fritjofsson.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Wrapps medgrundare Carl Fritjofsson blir ny venture partner på svenska Creandum som ett led i att riskkapitalbolaget ökar takten i Kalifornien.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Carl Fritjofsson har tidigare varit en del av Creandums investeringsteam men lämnade riskkapitalfirman i samband med grundadet av presentkortsappen Wrapp, som numera har bytt affärsmodell och startat om med ny ledning.

Som medgrundare och operativ chef på Wrapp var han ansvarig för bolagets internationella expansion, som dock inte lyckades.

Nu är Carl Fritjofsson alltså tillbaka hos Creandum. Han ska bland annat hjälpa portföljbolagen med att nätverka och växa i USA.

"Mitt jobb är att vara en partner till vår portfölj med fötterna på plats i Silicon Valley som kan hjälpa entrepenörer med allt från rekryteringar i USA till hur sjukförsäkringar fungerar här. En del av jobbet blir också att presentera våra portföljbolag för amerikanska investerare, inför framtida rundor", säger Carl Fritjofsson.

Creandum har sedan tidigare Johan Brenner och Joel Eriksson Enquist på plats i Kalifornien.

Creandum-partnern Staffan Helgessen säger att det blir allt viktigare att ha en organisation på plats I USA där alla de stora plattformarna som Facebook och Twitter finns.

"Vi har ju ingen ambition att investera i USA men däremot att hjälpa våra europeiska entreprenörer i USA", säger han.

Bland Creandums portföljbolag märks bland andra Spotify, Instabridge, KNC Miner, Neo och Football Addicts.

Carl Fritjofsson ska utöver sitt arbete med Creandum fortsätta med sitt nya uppdrag som coach för andra entreprenörer i 500 startups-acceleratorn.

Som ett exempel på en intressant investeringstrend just nu nämner Carl Fritjofsson så kallade concierge-tjänster - en sorts råd- och assistenttjänster.

"En intressant trend jag ser här borta är nya on demand-tjänster som är enkla att använda, men bakom kulisserna betydligt mer komplext att genomföra. Ett exempel på det är concierge-tjänster för att boka resor via sms", säger han.

Carl Fritjofsson säger att den typen av tjänster har funnits länge, men att de med mobil distribution blir tillgängliga för många fler på ett sätt som de inte varit tidigare.

"Det ger skalfördelar för tjänsteförmedlaren som i sin tur då får ner prisbilden vilket gör att gör att tjänsten kan användas av ännu fler. Det är egentligen inte så avancerat rent tekniskt, och ännu ett exempel på hur mobilen blir en fjärrkontroll till ditt liv", säger han.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel