Jag kan mycket väl vara en av Sveriges lataste entreprenörer

Breakit - Jag kan mycket väl vara en av Sveriges lataste entreprenörer

Stefan Lundell, medgrundare Breakit.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Nu behöver Stefan Lundell din hjälp att få tummen ur – annars stannar miljonerna hos investerarna.

Nyemission eller inte nyemission. Det är frågan.

I alla fall är det vad jag brottats med mentalt de senaste dagarna.

Egentligen har Breakit inget akut behov av nya pengar. Vi har fem miljoner i kassan och vi skulle med ganska enkla medel kunna vrida om verksamheten till vinst redan i år (förlusten 2017 blev runt en halv miljon och omsättningen drygt 12 miljoner kronor).

Men samtidigt – vi (jag!) vill ju bygga något riktigt stort av Breakit och jag vill göra det så snabbt som möjligt. Då krävs kapital utifrån för att kunna gasa tillräckligt fort.

Samtidigt innebär en nyemission att mitt eget ägande blir mindre (tack och lov säger min fru nej till mina propåer att höja bostadslånet för att gå med i en eventuell nyemission) och kraven från externa aktieägare kommer att öka att verkligen leverera.

För att bringa klarhet i mina förvirrade tankar gör jag som alltid i den här typen av situationer – frågar smartare personer än mig själv. De senaste dagarna har jag därför pumpat entreprenörer, investmentbankirer och investerare på deras klokskap. Så här långt har jag inte träffat på någon som rekommenderat mig att avstå från en nyemission. Tvärtom säger de kör – även efter att jag berättat för dem att jag vill värdera hela Breakit till 50 miljoner kronor (pre-money) i transaktionen.

Ändå tvekar jag och efter att de senaste timmarna rannsakat mig själv ordentligt vet jag varför. Jag är helt enkelt lat.

För på en övergripande nivå och i muntliga samtal med potentiella investerare älskar jag att dra upp den stora visionen för Breakit och prata om vilken enorm potential det finns i projektet. Men att gå från detta till att faktiskt knacka ihop en powerpoint och ta fram lite hårda siffror är steget löjligt nog långt.

Men nu har jag kommit till insikten att jag faktiskt måste göra den kraftansträngningen – om inte du kan rädda mig? Känner du någon som sitter på några miljoner över, redo och sugen att trycka in dem i Sveriges hetaste medieprojekt med goda möjlighet att flerfaldiga insatsen på tre år – ropa till! Men gör det snabbt. Nästa vecka börjar jag det riktiga arbetet med Breakits nyemission. Önska mig lycka till redan nu.

Trevlig helg!

Veckans hyllning: Sven Hagströmer. Finansmannen, som bland annat var en av Klarnas första investerare och nu är storägare i Apotea och Tink, satt bredvid mitt restaurangbord igår. Helt oprovocerat meddelade Hagströmer att han läste Breakit varje dag och dessutom gillade vad vi gjorde. Kul!

Veckans passning: Lage Jonason. Vid samma bord som Sven Hagströmer satt en annan finansman, Lage Jonason. Han har fått en hel del negativ publicitet på Breakit efter noteringen av Urb-it men var som vanligt på gott humör. Jag tog såklart chansen att pitcha in Breakits nyemission till både Hagströmer och Jonason. Den senare var intresserad, men med ett villkor. ”Då vill jag ha immunitet”, sa Lage med passning till Breakits kritiska artiklar om Urb-it. Riktigt så desperat är jag dock inte. I alla fall inte än.

Veckans velpotta: Thomas Backteman. Han anses vara en av Sveriges vassaste PR-proffs men hans agerande idag var en smula amatörmässigt. Till vår reporter Caroline Englund berättade han i morse att Postnord skulle börja ta ut en adminstrationsavgift på 125 spänn för de så kallade Kina-paketen. Några timmar senare ändrade han sig och uppgav nu att han inte visste storleken på avgiften. Snurrigt. Men oavsett hur mycket Postnord kommer ta ut i avgift så är det verkligen en jackpott för svenska e-handlare.

Veckans smartaste: Håkan Ericsson. Postnord-chefen beslut att lägga en avgift på Kina-breven är ändå ett genidrag, i alla fall om du frågar mig. Att staten indirekt subventionerat folks miljöförstörande okynnesshoppande hos kinesiska e-handlare är sjukt. Utmärkt att det nu får ett slut genom Postnords smarta agerande. När budskapet att kostnaderna för att handla via till exempel Wish skjuter i höjden kommer de flesta svenskarna att få kalla fötter. Lita på det.

Veckans sämsta tajmning: Fyndiq. Nästan exakt samtidigt som nyheten om chockhöjningen av avgifterna på Kina-breven briserade så meddelade e-handlaren Fyndiq att de ska lansera – en Wish-kopia. Kanske läge för Dinesh Nayar och de andra på Fyndiq att revidera den idén?

Veckans favorit i repris: Stefan Lundell. Förra veckan bjöd jag på ett specialpris för alla er som läser detta till våra två nya konferenser – Beauty & Fashion tech och Game tech. Det blev riktigt bra gensvar och jag är ju trots allt entreprenör. Så med den starka konverteringen måste jag helt enkelt förlänga mitt erbjudande. Maila mig direkt så lovar jag ett riktigt bra pris! Men spana in programmet först – det har blivit ännu bättre sedan jag puffade för det förra veckan! 

Läs fler artiklar
LÄS MER