Sök

Spotifys plan för att bli mer än bara en tjänst för musiklyssnande

Foto: Isabell Höjman/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Den svenska musikstreamingjätten lanserar initiativet Spotlight.
"Jag vet att människor använder Spotify för att främst lyssna, men vi börjar bygga något nytt", säger bolagets chef för studios och video, Courtney Holt.

Musikströmningstjänsten Spotify planerar att börja erbjuda bevakning av nyheter, sport och politik. Syftet är att locka lyssnare från radio och podcast som erbjuds av konkurrenten Apple. Det rapporterar Bloomberg Technology.

Åtta bolag, däribland BuzzFeed och Refinery29, uppges vara klara för att producera innehåll till det nya initiativet som kallas för Spotlight. Ett av de första inslagen kommer bli en daglig newsfeed på 4-7 minuter med rapporter från BuzzFeeds journalister runt om i världen. Målgruppen är unga vuxna i åldern 18 till 35 år.

Formatet innehåller visuella element som kompletterar lyssningsupplevelsen för podcasts, ljudböcker, nyheter och övrigt ljudmaterial. 

"Jag vet att människor använder Spotify för att främst lyssna, men vi börjar bygga något nytt. Jag vill skapa innehåll som kan man kan både se och lyssna på", säger Courtney Holt, chef för studios och video på Spotify.

Spotlight är i dagsläget enbart tillgängligt i USA, men kommer att tillsammans med nytt material att rullas ut till ytterligare marknader inom kort.

Läs mer