Sök

Modeexpertena om H&M:s kris: Har tappat sin sexighet

H&Me-handel

Modeexperterna: Nina Campioni, Oscar Arrsjö och Emma Danielsson recenserar H&M:s modegrad.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det är inget fel på modegraden i H&M:s kläder. Problemet är att kläderna har tappat sin sexighet, är för massproducerade och att konkurrenterna har blivit bättre. Det säger tre modeexperter som Breakit har pratat med.

Fallande aktiekurs, e-handelsproblem och storm kring reklamkampanj är några anledningar till att klädjätten H&M har varit i mediernas fokus den senaste tiden. Men hur står sig egentligen kedjans kläder modemässigt gentemot konkurrenterna? 

Emma Danielsson som är chefredaktör och modechef på Plaza Kvinna säger till Breakit att kläderna fortfarande håller en hög modegrad. Däremot handlar H&M:s problem om att förutsättningarna på marknaden har ändrats radikalt de senaste åren.

"Den globaliserade näthandeln gör att man fått stor konkurrens från nya aktörer världen över, som pressar priserna och är snabba med de senaste trenderna".

H&M:s breda sortiment kan också vara en nackdel gentemot konkurrenter som är mer nischade, tror Emma Danielsson. 

"De finns många nya aktörer som enbart fokuserar på nya trender, medan H&M erbjuder ett bredare sortiment med alltifrån bas till trend. Idag vill folk sticka ut lite mer vilket gör att man kanske drar sig bort från det massproducerade". 

H&M skulle också kunna synas mer i sociala medier, tycker Emma Danielsson.

“När man är en sådan stor aktör som H&M har man möjlighet att ta en frontposition genom att göra mer oväntade saker på sociala medier”, säger hon.

Även modeskribenten Nina Campioni, som bland annat bloggar för Elle, tycker att H&M:s kläder står sig bra trendmässigt.

“Dels är de snabbt på nya trender och dels jobbar de väldigt hårt med hållbarheten vilket är en viktig del av modevärldens framtid”, säger hon.

Hon tror däremot att H&M förlorar på kundernas ändrade köpbeteende som går mot att fler och fler handlar mode på nätet.

“H&M som kommer från ett butiksperspektiv och har lite att förlora gentemot e-handlare som erbjuder en rad olika varumärken. De skulle också kunna presentera kläderna på ett roligare sätt på nätet. Många av konkurrenterna använder rörliga catwalk-bilder till exempel.”

Oscar Arrsjö, som bland annat  medverkar som stilexpert i TV4 och som är affärsutvecklingschef på RNB:s nätbutik Manofakind.se håller med sina kollegor om att H&M hänger med bra modemässigt.

“Det är inte plaggens trendgrad som är orsaken till börsraset", säger han till Breaikit.

Precis som Emma Danielsson tror han att det breda sortimentet kan bli ett problem.

“Ett brett sortiment är en tillgång om man kan demonstrera det på ett inbjudande och inspirerande sätt. Men ju mer sortimentet växer desto mer utmanande blir det”.

Han tycker också att H&M har förlorat något av sin forna glans.

“De har tappat den sexighet som varumärket prenumererade på under över ett decennium. En sexighet som måste förtjänas genom att konsekvent fatta rätt avgörande beslut. Nu befinner de sig i ett drev som är svårt att ta sig ur. Vad de än gör vänds till någonting negativt och alla, från press till influencers, eldar på den allt mer skenande spiralen” säger han.

Läs mer