Sök

Nu pumpar fastighetskungen in flera miljoner i hennes onlinespel

Igotcha

Foto: Pressbild Susanne Birgersdotter

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Utan programmeringskunskaper skapade hon en storsäljande dietapp. Med pengar från fastighetsmiljardären Petter Stordalen är Susanne Birgersdotter nu redo att ta nästa stora steg som digital entreprenör - den internationella lanseringen av onlinespelet iGotcha.

Susanne Birgersdotter har inte precis svårt att få dagarna att gå. Till vardags driver hon en koncern med fem digitala bolag som alla har någon form av app-/webblösning som affärsidé som ska lanserar till hösten. Vid sidan av det bloggar hon om hur det är att vara företagsledare, kvinna och över 40. När vi träffas på hennes pr-byrås kontor på Birger Jarlsgatan är det snart dags den senaste satsningen, spelbolaget iGotcha, att lanseras.

På mindre än ett halvår har det bolaget gått från en värdering på 5 miljoner kronor till 48,5 miljoner kronor. En stor del av kapitalet på 7 miljoner kronor kommer från flera affärsänglar och fastighetsmiljardären Petter Stordalens investmentbolag Home Capital.

”När jag fick den här spelidén vände jag mig till vänner och familj för att få in pengar och fick in en miljon. Då var företaget värderat till 5 miljoner kronor. Sedan drog jag i kontakter. Ska du vara i den här egenföretagarvärlden så är dina nätverk och kontakter superviktiga och du måste vårda dem. Ensam är inte stark utan det är viktigt att ha bra människor omkring sig. Jag kan alltid lyfta på luren och ringa någon när jag funderar på vilket håll jag gå åt eller hur jag ska göra med en viss fråga. Jag är duktig på att driva bolag, men jag är inte duktig på alla andra bitar”, säger Susanne Birgersdotter. 

Allt började när hon upptäckte att hennes dotter skulle behöva en matteapp för skolan. Tillsammans med en utvecklare i Indien skapade och lanserade hon en app. Så har det fortsatt. Efter att ha sett en dokumentär om 5:2-dieten startade hon appen 5:2 Hälsodieten. Den blev snabbt en av de mest populära betalapparna under 2013 och hade som bäst mellan 300 och 400 nedladdningar per dag. Nu är det dags för ett mobilspel, den första satsningen av flera som kommer under hösten.

Själv tycker inte Susanne Birgersdotter att det är konstigt att hon hamnat i tech-branschen.

”Den frågan får jag ofta och jag förstår inte varför. Du behöver inte kunna programmera för att starta ett appbolag. Det är inte som att Richard Branson vet hur man bygger flygplan. Även om du tar hjälp för att skapa appen är det fortfarande din idé och ditt företag”.

Istället för teknisk kunskap tror Susanne Birgersdotter att det handlar om att tro på sig själv, inte bara sin idé, för att lyckas som entreprenör.

”Du måste våga tro på att du klarar av att driva ett bolag. Det räcker inte med att bara tro på idén.

"De som investerar i det du gör, de investerar i dig. De investerar i entreprenören för att de tror att du kommer att ta det här bolaget långt. Det gör att om du provar att göra en app, men inser att det inte kommer att fungera så kan du alltid presentera din andra idéer”, säger hon.

Hon tror att kvinnor kan ha svårare att göra sig sedda och hörda, särskilt när det gäller att få tillgång till riskkapital. Enligt Susanne Birgersdotter höjs det fortfarande på ögonbrynen när hon som ensam kvinna kommer till möten med investerare.

”Det behövs fler kvinnor i styrelser och på höga positioner på riskkapitalbolag. Det behövs också fler med digital kompetens på höga positioner i bolagen för det utgör en så stor del av att skapa ett företag idag bygger på den digitala marknaden. Samma dag som du skapar ett bolag kan du se vad kunderna efterfrågar och styra om bland dina produkter eller tjänster direkt."

"Vi behöver få in det tänket högt upp i hierarkin. I Sverige är vi jättebra på fotarbetet, på att programmera och komma på nya appidéer. Men på toppen, där pengarna finns, ser det inte ut så. Där är det inte så många som har erfarenhet av digitala företag och tech-världen idag. Vi måste få in mer techkunskap i styrelserna”, säger hon.

Trots att hon själv lyckats med att få in kapital till sitt bolag tycker hon att det är onödigt komplicerat att hitta finansiering för att förverkliga nya idéer. Särskilt det mellanläge hennes egna bolag befinner sig i, där det ännu inte finns någon omsättning eller klar produkt, är svår att sälja in.

”Investerare vill veta att idén fungerar innan de investerar. Det kan jag förstå, men det är ett problem. Du kan få höra saker som ’vi tror på idén, men kom tillbaka när du har 500 användare’. Om du har 500 användare eller inte borde egentligen inte spela så stor roll. Om de tror på idén så tror de på idén, och borde investera efter det. Tänk så många idéer som aldrig blir av för att entreprenören inte har råd att förverkliga dem”, säger Susanne Birgersdotter.

Enligt Susanne Birgersdotter måste både investerare och banker börja tänka bredare när de gör sina investeringar och beviljar lån.

”Du får till exempel inte ta ett huslån för att finansiera din idé. Jag har haft tur, jag har ett bra nätverk och stark tro på att det jag gör kommer att fungera”, säger Susanne Birgersdotter.

Hon berättar att hon är stolt över hur långt bolaget har kommit på kort tid.

”Det vågar man nästan inte säga i Sverige. Jag förstår inte varför är vi så dåliga på att vara nöjda med oss själva, det är väl Jantelagen. Särskilt vi tjejer, vi tycker inte att vi är bra mammor för att vi har för lite tid med våra barn, vi är för tjocka, vi tränar för lite. Att det aldrig ändras, att vi inte träffas och hjälps åt att se att vi gör något bra istället. Det tog mig 40 år, men nu vet jag vad jag är bra på och då kör jag på det.”

Susanne Birgersdotter har redan flera internationella samarbeten och tänker satsa ännu mer på det i framtiden. Det är också något som hon vill rekommendera för andra.

”Idag kan du driva ett internationellt bolag ganska enkelt, det är en helt ny era. Du behöver inte låsa in dig bara för att du sitter här utan kan vidga dina vyer och plötsligt samarbetar du med en designer i Nepal”, säger Susanne Birgersdotter.

I Sverige är det istället mer idéellt arbete som väntar. Sedan ett par månader är hon invald i Kodcentrums styrelse. Kodcentrum jobbar med att lära ut programmering till barn och trots att Susanne Birgersdotter hävdar att det inte är nödvändigt att kunna koda för att hålla på med it

”Det ska bli så roligt, har så mycket att bidra med och det var väldigt roligt att bli invald. Den här digitala världen växer och Kodcentrum ser till att barnen också får vara med i det.”

 

Fakta

Namn: Susanne Birgersdotter

Ålder: 41

Uppvuxen: Gamla Enskede söder om Stockholm. 

Bor: Sundbyberg Duvbo.

Familj: Gift och har två barn som är 17 år och 13 år och två bonusbarn som är 16 år och 13 år.

Karriär i korthet: Jag är uppväxt i en entreprenörsfamilj och har haft butik innan och jobbat inom restaurangbranschen. Innan det här bolaget startade jag ett appbolag för att jag såg behovet av en matematikapp i skolorna. Den appen finns kvar, men nu fokuserar jag på mitt spelbolag.

Jobbar bäst: Under stress när jag har ett mål och deadline. Det får gärna vara fart och fläkt, då är jag på topp.

En vanlig dag: vakna, ta en kopp kaffe medan jag tittar på morgon-tv och läser tidningen. Sedan tar jag tunnelbanan halvvägs till jobbet och går därifrån med musik i hörlurarna. Efter ett morgonmöte med kollegorna är det fullt ös hela dagen med olika möten. Jag försöker komma hem tidigt om barnen är hemma, sedan lagar vi mat tillsammans och pratar om dagen. Efter det är det mer jobb för mig. 

Favoritapp: Jag måste säga mitt eget mobila appspel. Vi har inte lanserat den än, men jag har den på min mobil. Det är ett så kallat massivt onlinespel, eller MMO, som vi baserar spelplattform på nästa generations molnplattform, service fabric.

Läs mer