De rekryterade i för snabb takt: “Kulturen hängde inte med”

Breakit - De rekryterade i för snabb takt: “Kulturen hängde inte med”
Rodrigo Graviz, grundare av kommunikationsbyrån Graviz. Foto: Press.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Han vill få dig att använda data istället för magkänslan när du väljer marknadsstrategi för ditt bolag. Här berättar Rodrigo Graviz om utmaningar, faran med att vilja expandera för snabbt och varför han skulle vilja åka till Kuba med hela familjen.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

1. Vad jobbar du med?

“Jag hjälper företag att bygga starka varumärken tillsammans med mitt team. Bland annat hjälper vi företag att objektivt analysera vilka marknadsinsatser som verkligen driver deras affär, genom vårt verktyg Telescope. Algoritmen bakom Telescope gör det möjligt att se vad kunder tycker om ett varumärke och därefter identifiera vad bolagen är bra och dåliga på i sin marknadsföring. Vi tar alltså bort magkänslan i val av marknadsinsatser och kan konkret visa på vilka parametrar bolag ska fokusera på baserat på data”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.

“Engagerande, otålig, positiv, kommunikativ och bra på att bygga team”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Den största utmaningen är att driva den dagliga affären inom Graviz och parallellt driva innovation med sikte mot att förändra ett sätt att arbeta. Samtidigt som vi vill utveckla nya tjänster och verktyg för att bryta ny mark, måste vi försörja vårt eget bolag. När man bygger bolag vill man ju alltid vara tusenkonstnär så utmaningen blir att få dygnets begränsade timmar att räcka till”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“Ledare som inte vågar testa nya vägar och som inte kan se möjligheter utan fastnar i gamla spår för att det är enkelt. Genom att inte utmana sitt eget tänkande eller hålla tillbaka talanger som vill framåt så konserverar du företaget. Då kommer orädda startups att köra om i en hög fart och modiga talanger kommer sluta. Det är extremt tråkigt att se potential och möjligheter försvinna för att ledaren inte vågar lita på sin omgivning”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång Graviz?

“Att det tar längre tid än man tror – eller vill – att introducera nya tjänster och nya sätt att arbeta. Ibland handlar det om att marknader inte är redo, men även om den är redo kommer det ta ett tag att övertyga folk om att nya sätt kan vara bättre. Människor är bekväma och där blir utmaningen att få med sig personer i det nya sättet att tänka. Tålamod lönar sig oftast och det är den lärdomen jag önskar att jag hade tagit med mig in i Graviz från start. Allt går om du vill, men det är okej att det tar lite längre tid än du hade tänkt dig”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Att ‘ta det lugnt’. När du kämpar för din idé så kommer det alltid finnas personer runt dig som har åsikter om vad du ska prioritera och inte. Här gäller det att behålla fokus och tempo utan att låta sig påverkas, för det är det som kommer göra att du lyckas med innovation. Disruption uppstår inte genom att du lyssnar på vad andra säger att du ska prioritera. Jag och resten av teamet bakom Telescope tror stenhårt på  ‘first mover advantage’ i just detta fall”.

7. Nämn en lyckad förändring som du genomfört och varför funkade det?

“Att vi valde att utvidga Graviz erbjudande med analysverktyget Telescope. Tidigare har vi fokuserat på reklam och kommunikationslösningar, och det gör vi fortfarande, men nu kan vi även rikta vårt engagemang mot att ta fram ett verktyg som bidrar till faktiskt affärsutveckling. Satsningen på Telescope funkar eftersom jag har så smarta partners som alla går in helhjärtat och modiga kunder som orädda vågar satsa på ett nytt sätt att arbeta”.

8. … och en mindre lyckad?

“Tidigare inom Graviz ville vi expandera och satsade för snabbt och för stort på rekrytering vilket resulterade i att kulturen inte hängde med. Alla i teamet var inte med på hur nya erbjudanden skulle växa fram och kopplas till våra befintliga erbjudanden”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Vi lägger ner. Har jag tillsatt en så viktig person som en landschef tror jag fullt ut på den personens kompetens. Om det finns en möjlighet att lyckas så skulle landschefen fått det att funka under de tre åren. Det handlar alltså inte om personer utan om erbjudandet eller tjänsten. Vi lägger ner och provar en ny idé”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Att behöva säga upp duktiga och härliga människor för att företaget skulle kunna ta en ny färdriktning”.

11. Vilka situationer gör dig som mest stressad? Och hur reagerar du då?

“När kunder inte fattar att en deadline är en deadline. Då tjatar och vädjar jag, och kanske blir jag till och med lite irriterad”.

12. Scenario: 2018 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Jag bjuder hela stora familjen på en lång resa, gärna till Kuba. På Kuba finns världens kanske bästa rehab för strokepatienter - min mamma drabbades av stroke för ett par år sedan, så en resa till Kuba skulle innebära att vi alla kan må bra tillsammans”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Champagne! Och mer champagne!”

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Att tiden inte ska räcka till för allt jag vill göra: utveckla företaget, kunderna, utveckla mig själv och träffa människor som startar innovativa och digitala bolag. Min nyfikenhet driver mig till att vilja veta allt och gärna ligga i framkant, därmed kan listan göras lång…”

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Med Telescope blir det möjligt för oss att visa på evidensbaserad fakta och insikter som bolag tidigare inte har kunnat få presenterade objektivt. Med det erbjudandet behöver vi också få fler att acceptera ett nytt sätt att arbeta, vilket kommer att bli en utmaning. Ska man sälja något nytt måste man hitta köpare som är modig nog att testa - och för en del tar det tid att ens orka tänka nytt och ta in nya metoder i företaget för att beslut ska tas i så många led inom organisationen”.

16. Vad gör du om tio år?

“Då är Telescope världsstandard och jag jobbar med att se över hur vi kan fortsätta utveckla tjänsten och etablera oss på nya marknader.  Vid sidan av Telescope jobbar jag aktivt med en stiftelse för att utveckla strokerehabilitering. Förhoppningsvis har jag sett till att Sverige vid det laget har dragit ifrån Kuba i erbjudandet av bästa rehab för strokepatienter”.

17. Vem skulle du vilja se i en sån här intervju – och varför?

“Cristina Stenbeck. Det har varit spännande att följa henne och hur hon har utvecklat koncernen, faktiskt pivoterat hela bolaget, och hur hon har utmanat traditionella strukturer på ett framgångsrikt sätt”.

Läs fler artiklar
LÄS MER