Sök

Svenskens musikbolag i stor affär – skriver avtal med Apple Music

KobaltAmra

Sportsfile/Summit/Flickr

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det svenskgrundade musikbolaget Kobalt, som hjälper artister hålla koll på hur, när och var deras låtar strömmas, inleder ett samarbete med Apple Music.

Du som har varit med oss på Breakit från början kanske minns att vi i våras skrev en längre artikel som handlade om svensken Willard Ahdritz och hans musikbolag Kobalt. 

Minns du? Det Google Ventures-backade bolaget som vill kartlägga var, när och hur musik strömmas.

Nu står det klart att Kobalt, via bolaget AMRA som Kobalt köpte för bara två månader sedan, skrivit på ett tungt licensavtal med den nya musikströmningstjänsten Apple Music.

Enligt Techcrunch sträcker sig kontraktet två år fram i tiden och kommer att hjälpa AMRA att följa och analysera spelningar och intäktsströmmar via Apple Music.

”Jag tror att strömningsplattformarna de senaste åren har intsett att de har ett ansvar att se till att låtskrivare och artister får betalt”, säger Tomas Ericsson, vd för Kobalt-ägda AMRA till Techcrunch.

”Skiftet innebär att det inte längre räcker att bara skicka över en stor check till skivbolag och publishers, och strunta i vart pengarna tar vägen därefter. Vi vet att de betalar ut pengar, men eftersom musikstreaming är så enormt komplext så är det lika viktigt för dem att ha den tekniska kunskapen att på ett effektivt sätt processa, matcha och rapportera användandet av all deras data. Och göra det så transparent som möjligt.”

Förutom att detta är en tung affär för den svenske grundaren Willard Ahdritz och hans nyförvärv Amra så innebär avtalet även ett ställningstagande från Apple Musics sida: Vi tänker sträva efter att vara rättvisa och transparenta när det kommer till rättighetsutbetalningar.

”Vi tror att tech och musikindustrin kan arbeta tillsammans för att skapa bättre sätt att samla in royalties”, säger Oliver Schusser, vice president på Itunes International.

Royalty-debatten är som bekant ett känsligt ämne där artister som Taylor Swift menar att strömmad musik devalverar värdet av deras verk. Samtidigt hävdar entreprenörer, som Spotify-grundaren Daniel Ek, att strömmad musik är räddningen för musikindustrin – och att utbetalningarna är generösa.

Med hjälp Kobalt och AMRAs teknik hoppas man nu kunna säkerställa mer precisa analyser av hur mycket pengar som faktiskt ska betalas ut, vilket på sikt ska leda till en tätare relation mellan kreatörer och de digitala musikbolagen.

Kobalts system bygger i dagsläget på algoritmer som kan identifiera när en viss låt, eller en del av en viss låt, spelas. Kort sammanfattat: Oavsett om en låt spelas på tv, radio eller Youtube ska rättighetsinnehavaren kunna se det med hjälp av Kobalts tjänster – samt kunna följa pengaströmmarna.

Redan idag samarbetar bolaget med Spotify.

Kobalts senaste räkenskapsår resulterade i en förlust på 19 miljoner dollar och en omsättning på 203 miljoner dollar.

Hittills har bolaget plockat in 116 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Google Ventures.

LÄS MER: Svensken bakom bolaget som revolutionerar musikindustrin

 

Läs mer