Sök

Blev vräkt, ville starta en bar – gick all in på Facebook-reklam

IngagerAnnonsering

Foto: Niklas Lindman

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

En vinter för sex år sedan blev Jimmy Jakobsson vräkt från sin lägenhet och tvingades flytta in på 19 kvadrat med två andra killar. Det blev startskottet till att han grundade Nordens största Facebook-byrå.
“Jag försökte först få jobb på Aftonbladet men de ville inte ha mig”, säger Ingager-grundaren.

"Under jul och nyårshelgerna har vi fiskat upp några riktiga guldkorn ur vårt digra arkiv. Den här intervjun publicerades första gången i januari 2018"

“Jag ska försöka hitta ett rum där vi kan snacka”, säger Jimmy Jakobsson och traskar runt på Ingagers kontor på Östermalm i Stockholm.

Han har precis bytt arbetsrum. Tidigare hade Ingager-grundaren ett eget rum där han satt ensam, ibland tillsammans med hunden Hero.

Men sedan två månader tillbaka sitter han ihop med ett gäng kolleger.

“Det har både för- och nackdelar kan man säga. Sitter man ensam får man lugn och ro att koncentrera sig, men folk delar kanske inte småsaker med en i förbigående”, säger Jimmy Jakobsson.

“Man missar det lilla, det blir en stor grej för folk att knacka på ens dörr och fråga saker. Nu när vi har blivit såhär stora är det viktigt att försöka behålla en del av det lilla företagets kultur”, säger han.

Med “såhär stora” menar han att Ingager under 2017 omsatte över 100 miljoner kronor.

På fredagen kom dessutom nyheten att den danska mediejätten Egmont har köpt in sig i Ingager, som sedan starten 2011 har vuxit till att bli störst i Norden på Facebook-reklam.

Jimmy Jakobsson tillsammans med Josefine Ahlin, expansionsansvarig.

Jimmy Jakobsson visste tidigt att han ville jobba med medier.

Karriären började i handbollsklubben Drott, där Jimmy spelade under hela uppväxten. Pappan Einar Jakobsson (landslagsspelare på 70- och 80-talet) var en av de tongivande spelarna, lagledare och senare sportchef.

Klubben behövde hjälp med marknadsföring, och därför tog Jimmy Jakobsson och träningskompisen Christian Albinsson (senare grundare till innehållsbyrån Oh My som delägs av Bonnier) på sig uppdraget att designa föreningens webbsajt.

Det ledde till att de fick uppdraget att göra svenska Handbollsligans tidning i 50.000 exemplar.

“Vi tjänade väl inte några pengar på det, jag och Christian. Men vi lärde oss mycket, och jag blev mer säker på att jag ville jobba med medier. Jag ville göra något annorlunda från resten av min familj. Min bror är till exempel docent i neurovetenskap i Lund. Det ville jag absolut inte bli”, säger Jimmy Jakobsson.

Som de flesta i mediebranschen hamnade han efter några år i Stockholm.

“Jag försökte på jobb på Aftonbladet men de ville inte ha mig. Med SVT var det samma sak”, berättar Ingager-grundaren.

2008 fick Jimmy höra talas om ett företag som hette Keybroker, som verkade spännande.

Grundaren Fredrik Arnander hade lyckats få in riskkapital från bland andra familjen Wallenbergs riskkapitalbolag Investor. Visionen var att bygga ett verktyg i världsklass som skulle hjälpa kunderna att köpa sökreklam via Google – en typ av marknadsföring som då var relativt ny och het.

Jimmy Jakobsson berättar att Keybroker tog emot honom med öppna armar.

“Jag kunde ingenting. Men de brydde sig inte om det, för det fanns ändå ingen i Sverige som kunde det där. Det var ju så nytt. De utbildade alla från grunden”, säger han.

Redan ett par år innan hade Jimmy fått ett mejl från en gammal Halmstad-kompis som pluggade på prestige-skolan St Andrews i Skottland.

Det var en inbjudan till en ny tjänst som hette Facebook, som då precis hade börjat få fäste på universitet i USA och Storbritannien.

Han började använda tjänsten för att hålla kontakten med kompisarna utomlands.

En dag när han satt på Keybroker upptäckte han att det började ploppa upp små annonser i högerspalten på Facebooks webbsida.

“Det var små annonser och de var sjukt fula. Det var väl för små tävlingar och ringsignaler och sånt som var hett då. Men jag testade att köpa de där annonserna åt en kund vi hade. Och det gick så sjukt bra”, berättar Jimmy Jakobsson.

Anna Wikland var säljchef på Keybroker när Jimmy Jakobsson jobbade där.

Han började köpa mer. Efter några månader berättade Keybrokers säljchef Anna Wikland (idag Sverige-chef på Google) att Facebook hade uppmärksammat den unge hallänningen som satt och köpte annonser från sitt privata konto åt olika varumärken.

“Jag vill minnas att det var Miriam Grut Norrby som hörde av sig. Hon jobbade ju på Facebook då och de hade märkt att vi köpte en massa Facebook-reklam. Facebook bjöd oss till ett första möte och de berättade vad de hade på gång”, säger Jimmy Jakobsson.

Han började inse att han var något stort på spåren.

Sen blev han vräkt från sin lägenhet.

Och kort efter det sa han upp sig.

* * *

De flesta som har varit unga i Stockholm vet hur bostadsbristen är: Skoningslös och dyr.

Därför blev Jimmy Jakobsson väldigt glad när hans kompis Henrik Almskoug erbjöd honom bostad.

“Det var en liten lägenhet på Frejgatan i Stockholm på 19 kvadrat. Vi var faktiskt tre killar som bodde där ett tag. Henrik lät mig bo där i princip gratis”, berättar Jimmy Jakobsson.

Det här var våren 2010, och båda killarna hade knegat på ett tag i varsitt företag: Jimmy på Keybroker och Henrik på finansfirman Catella.

Både kände sig färdiga med sina löntagarliv.

“Vi sa till varandra att: ‘Vad är det här för tillvaro? Ska vi bo i den här lägenheten nu och fortsätta jobba på bara? Då kommer vi ju aldrig bli lyckliga”, säger Jimmy Jakobsson, som vid det tillfället var 28 år och sugen på att styra upp sitt liv.

De började bolla företagsidéer. En av de mer minnesvärda var en bar som skulle heta Jimmy Henriks (uttalas Jimi Hendrix), som en kombination av grundarnas båda förnamn.

“Det var ju en jättedålig idé. Men vi var faktiskt och tittade på en schyst lokal borta vid Mood-gallerian här i centrala Stockholm”, säger Jimmy Jakobsson.

Jimmy hade också en annan idé. Ett konsultbolag som skulle fokusera enbart på att köpa Facebook-reklam åt kunder.

Inga dyra kostnader för att bygga egna tekniska produkter, som på Keybroker, utan bara hantverket att köpa annonser åt kunder som själva inte fattade hur Facebook fungerade.

De sa upp sig, satsade sitt lilla sparkapital och skaffade ett litet rum på ett kontorshotell.

De märkte direkt att det fanns en efterfrågan. Facebook var en plattform som många företag var nyfikna på, och där de båda Ingager-grundarna väldigt snabbt kunde visa att de genererade försäljning. Redan tidigt kunde Jimmy och Henrik börja ta ut lite lön.

En av de första kunderna var skönhetssajten Bangerhead, som på den tiden drevs av Stena-arvingen Gustav A Eriksson. Bangerhead skrev i en statusrad på Facebook att det var något fel på deras Facebook-sida.

De ville ha hjälp, och en etablerad reklambyrå erbjöd sina tjänster – för 30.000 kronor.

“Då gick vi in och skrev att vi gör det gratis, om vi fick boka ett möte i utbyte. Det är väl typiskt för oss på Ingager. Vi har alltid varit jäkligt duktiga på att dra in kunder, på att få dem att testa oss”, säger Jimmy Jakobsson.

Och sedan dess har det rullat på. Sex år efter starten kan entreprenörerna bakom Ingager se tillbaka på en period av rakettillväxt, från ingenting till över 100 miljoner.

Nu siktar grundarna på jättemarknaderna Tyskland och Storbritannien.

“Jag var jätteglad när vi omsatte 4 miljoner. Det tyckte jag var skitmycket pengar. Men samtidigt har vi nog varit lite dåliga här på Ingager på att fira stora segrar, tunga kunder. Vi har lite tagit dem för givet, tänkt att ‘klart de ska jobba med oss’”, säger Jimmy Jakobsson.

Ingager kan inte anses vara något annat än en succé. Men samtidigt har 2017 varit året då Facebook på allvar blivit ifrågasatt som plattform.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Foto: TT/AP Photo/Noah Berger.

Facebook anklagas för att indirekt ha påverkat utgången i amerikanska valet till Donald Trumps fördel, genom att ha spridit påhittade “nyheter” – inlägg som dessutom ska ha sponsrat av organisationer med kopplingar till Putins Ryssland.

Facebook har också tvingats vittna inför amerikanska kongressen, och företaget har också motvilligt lämnat in alla de Rysslandsfinansierade annonserna till amerikanska staten för granskning.

Allt fler politiker och opinionsbildare har nu börjat prata om att plattformen borde regleras hårdare.

Jimmy Jakobsson, som har byggt sin karriär kring Facebook, betonar att Ingager i sig är oberoende från sociala medier-jätten.

“Visst, vi är specialiserade på Facebook och jobbar bara med deras plattformar. Men det är eftersom vi tror att nischen är vår styrka, att vi ska vara bäst på en sak och det är Facebook. Däremot har vi inget avtal med Facebook på något sätt, vi är inte så kallad marketing partner till dem utan vi vill stå fria. Eventuella fejknyheter är förstås bara dåligt för kunder och därmed dåligt för oss”, säger Jimmy Jakobsson.

Vad tycker du om Facebooks arbete med att stoppa påhittad information sprids på plattformen, förklädd till sanna nyheter?
“De har förstås ett jättestort ansvar där och uppenbarligen har de inte lyckats stoppa det än. Men nu har de ju lanserat en rad åtgärder för att stoppa det. Det som är lite märkligt är ju att varje gång fejknyheter blir ett problem så säger Facebook att de ska anställa typ 10.000 personer som ska sitta och kolla igenom annonserna. Men det låter ju extremt ineffektivt, där borde de kunna göra en automatiserad lösning”.

Vad tänker du om att Facebook kan ha påverkat valet till Trumps fördel?
“Jag tror verkligen inte att själva Facebook har kunnat påverka valet på det sättet. Dessutom: Om nu Facebook-plattformen skulle påverka valet, vad ska man då göra åt det? I slutändan handlar det trots allt om yttrandefrihet. En framtid där Facebook alltmer aktivt styr vilka åsikter som får sägas där känns ju inte heller direkt behaglig”, säger Jimmy Jakobsson.

* * *

Jimmy Jakobsson om...


Startupbranschen: “Jag är inte lika hård som Lena Apler men jag säger såhär: Det är väldigt trendigt att vara entreprenör just nu. Och det är inte bara positivt".

Bonnier-backade Kit: “Det verkar kosta väldigt mycket pengar att bygga ett verktyg som i grunden mest piggybackar (rider på axlarna) på Facebook. Keybroker försökte ju göra det och det blev väl inte vad de tänkt sig”.

Om traditionella, konkurrerande mediebyrårer: “Oftast vill de inte prata med mig och oftast är de relativt otrevliga mot mig”.

Om #metoo: “Vi har försökt bygga en kultur som är schyst, från dag ett. Vi ska vara väldigt proffsiga och ha lika lön för lika arbete. Vi har 70 procent kvinnliga anställda, vilket inte var en plan från början men det har blivit så”.

Om att investera i andra bolag: “Jag är imponerad av de som lyckas. Men jag kommer aldrig själv att göra det, det är inget jag vill och jag skulle inte vara bra på det”.

Om att vara gift trebarnsfar och entreprenör: “En fördel för mig är att jag rent praktiskt inte har en chans att tänka på eller oroa mig för jobbet hela kvällarna, även om en stor kund precis har sagt upp avtalet. Jag är för upptagen med att leka med barnen".

Läs mer