Grundarna och Qviberg säljer av när mediejätte går in i Ingager

Breakit - Grundarna och Qviberg säljer av när mediejätte går in i Ingager

Henrik Almskoug, Per Kjellander och Jimmy Jakobsson.

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Mediekoncernen Egmont köper in sig i Sveriges största Facebook-byrå Ingager. “Vi är väldigt stolta över att få in dem som ägare”, säger medgrundaren Jimmy Jakobsson – som säljer en del av sina aktier i affären.

Sex år gamla Ingager har vuxit till en betydande spelare på den digitala annonsmarknaden i Sverige. Bolaget hjälper företag, som Postkodlotteriet och Royal Design, med att köpa reklam på Facebook.

Omsättningen blev under 2017 “över 100 miljoner kronor”, enligt grundarna Jimmy Jakobsson och Henrik Almskoug. Fjolårets resultat är inte klart än men under 2016 landade det på minus 900.000 kronor, enligt årsredovisningen.

Nu tar grundarna för första gången in en större extern ägare: Mediejätten Egmont, som äger allt från TV2 i Norge till tidningsmagasin i Sverige och Danmark, samt brädspelsföretaget Kärnan.

“En del av vår strategi är att växa inom e-handel och marknadsföringstjänster. Ingager tillhör den sistnämnda kategorin, och de har visat att de är himla duktiga på att skapa värde för kunderna i en digital tillväxtnisch. Man kan säga att de checkade i alla boxar”, säger Per Kjellander, vd på Egmont Publishing som nu blir styrelseordförande i Ingager.

Parterna har valt att inte offentliggöra köpeskillingen eller villkoren i affären, men säger att Egmont köper “en betydande minoritetspost” i Ingager, samtidigt som mediejätten också skjuter till mer tillväxtkapital.

Enligt källor med god insyn i branschen värderas liknande företag vanligtvis till cirka en årsomsättning. Det skulle i det här fallet innebära en värdering på ungefär 100 miljoner kronor på hela Ingager.

Styrelseledamöterna Anna Stenberg, Rickard Holmén och Johan Qviberg ägde alla tre tidigare små aktieposter, men har innan Egmont-affären sålt av sina innehav i Ingager.

De båda grundarna säljer i och med mediejättens intåg också av en del av sitt innehav, men är fortsatt majoritetsägare.

“Vi fortsätter vara ett oberoende bolag. Egmont verkar genom styrelsen, men vi kommer inte att integreras med Egmont-koncernens andra bolag. Däremot hoppas vi förstås att fler av deras bolag vill bli kunder till Ingager, några av deras varumärken är redan kunder idag”, säger Ingagers medgrundare Jimmy Jakobsson.

Ni har ju Bonnier och en del andra konkurrenter till Egmont som kunder, kan ni ha kvar dem nu?
"Som sagt, vi blir ett oberoende bolag. Egmont kommer inte vara inne och påverka enskilda kunder på något sätt, utan de diskussioner vi kommer att ha tillsammans blir på strategisk nivå. Där tror jag att vi kommer att ha mycket nytta av deras erfarenhet. Vi grundare har ju egentligen inte så lång erfarenhet av att vara chefer och bygga större bolag", säger Jimmy Jakobsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER