Användarkris för Snap? Här är datan bolaget inte vill att du ska veta

Breakit - Användarkris för Snap? Här är datan bolaget inte vill att du ska veta
Snapchats medgrundare Bobby Murphy och Evan Spiegel firar bolagets notering för snart ett år sedan. Foto: Richard Drew/AP/TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Tillväxten uteblir efter Instagrams kopieringsräd.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Snapchat är ett av väldigt få sociala medier som lyckats ta sig hela vägen till börsen utan att slukas av Facebook eller konkurreras ut av densamma.

Efter fjolårets börsintroduktion av moderbolaget Snap verkar det mer och mer som att bolaget ändå får problem med att möta Facebooks muskler.

En stor statistikläcka från Snapchat har nämligen nått sajten The daily beast, och det ser inte jättepositivt ut.

För formatet Stories står tillväxten på noll mellan april och september förra året, enligt The daily beast. Huvudanledningen är att funktionen – helt skrupellöst – kopierades av Facebook-ägda Instagram. Samtidigt har bolagets nya funktion Snap maps, som ännu inte är tillgängligt i Sverige, gått trögt. Endast elva procent av Snapchats dagliga användare har nyttjar Snap maps dagligen. För Discovery – den del av appen där utvalda mediebolag får lägga upp innehåll – är samma siffra 20 procent.

Även om svenska ungdomar flyr Facebook till fördel för Snapchat är bolagets generella användartillväxt också på dekis globalt.

I detta nu håller bolaget på att göra om appen i grunden för att göra det lättare för nya användare att sätta sig in i den och förstå tjänsten. Hur den nya versionen tas emot av användarna återstår att se.

Nyligen berättade Kim Ejebari, medgrundare och marknadschef på Flarie, hur krångligt det är att köpa annonser på Snapchat. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel