Sök

Northzone investerar i piratjägarstartup

Northzone

Jessica Schultz, partner på Northzone. Foto: Viviana Canoilas.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Red Points jagar piratkopior på nätet. Nu kliver Northzone in som delägare.

Den svenska startupen Tom Hope fick nyligen rätt mot kedjan Ur & Penn, som hade kopierat bolagets speciella armband.

Kopian var ganska lätt att upptäcka, eftersom den såldes på hemmamarknaden. Men i takt med att alltmer av vår konsumtion blir gränslös över nätet uppstår nya möjligheter att sälja kopior. Nätet skapar också mya möjligheter att jaga varumärkespiraterna.

Startupen Red Points, från Barcelona, har tagit fram en mjukvarutjänst, bland annat byggd på maskininlärning och bildigenkänning, som ska hjälpa varumärken med att hitta och få bort illegala kopior.

Bland de nischer som Red Points jobbar med finns bland annat designmöbler, mode och sexleksaker. Nu står det klart att det svenska riskkapitalbolaget Northzone är huvudinvesterare när Red Points tar in motsvarande 100 miljoner kronor.

”Det finns en lucka på marknaden för en teknisk lösning som är skalbar och flexibel och som kan möta kraven från varumärkesägarna”, säger Jessica Schultz, partner på Northzone, i ett pressmeddelande och fortsätter:

"I grunden handlar detta om att ge kraft till varumärkesägare att skydda det som rättmätigen är deras". 

Läs mer