Sök

Han värvar ny toppchef till sin digitala musikgigant Kobalt

Kobalt

Willard Ahdritz. Foto: Sara Lindmark.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Lonny Olinick blir chef på Kobalts avdelning för inspelad musik.

Vi har tidigare rapporterat om det digitala musikförlaget Kobalt i flera artiklar, bland annat en lång intervju med den svenska grundaren, Willard Ahdritz. Bolaget är ett av de mest omsnackade i musikvärlden, och har bland annat fått in riskkapital från Google Ventures.

Nu kliver Lonny Olinick upp som ny vd för Kobalts avdelning för inspelad musik, rapporterar Music Business Worldwide. Han var tidigare chefsstrateg på samma enhet.

Det senaste året har Kobalt satsat på egenproducerad musik via startupen AWAL, som köptes upp 2012. Förkortningen står för Artist without a label, och beskrivs som ett unikt alternativ till den traditionella skivbranschen där artisterna äger sina rättigheter men får hjälp att marknadsföra sig på olika streamingplattformar och tillgång till dataanalys i realtid.

“Vårt fokus på att hitta, utveckla och få nya artister att slå igenom via AWAL, har resulterat i ett antal framgångar. Det här är början på en ny era och vi ska vara i digital framkant, precis som vi var med förlagsverksamheten”, säger Lonny Olinick till Music Business Worldwide.

Läs mer