Den svenska klädjätten H&M fick under gårdagen skarp kritik för en produktbild på sin e-handel. Bilden föreställde en mörkhyad pojke iklädd en grön munktröja med texten: “Coolest monkey in the jungle”.
På sociala medier resulterade bilden i starka reaktioner, och beskrevs som såväl stötande som rasistisk.
H&M tog kort därefter bort bilden från sin e-handel.
"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande", skrev Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning till Expressen i ett mejl.
Men stormen är inte över än. Under gårdagskvällen stod det klart att världsstjärnan The Weeknd (du har med all säkerhet hört hans låt ”Starboy”) bryter sitt designsamarbete med H&M.
Han har bland annat tagit fram kollektionen "Spring icons selected by The Weeknd”, och har fungerat som en form av ambassadör för företaget.
"Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer", skriver han på Twitter.
Även inflytelserika personer som artisten Sean “P.Diddy” Combs och basketstjärnan Lebron James har riktat kritik mot H&M via sociala medier. På sin Instagram har P.Diddy exempelvis lagt upp en omgjord version av den kritiserade bilden med texten “coolest king in the world”.
Bilden har i skrivande stund närmare 350.000 gillar-markeringar från P.Diddys drygt 9,4 miljoner följare.
Det svenska klädbolaget kämpar dessutom med att få fart på sin e-handel, samtidigt som aktiekursen rasat.
Det är onekligen tuffa tider för H&M just nu.