Sök

Efter rasism-anklagelserna – superstjärnan bryter med H&M

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Världsstjärnorna riktar skarp kritik mot H&M.

Den svenska klädjätten H&M fick under gårdagen skarp kritik för en produktbild på sin e-handel. Bilden föreställde en mörkhyad pojke iklädd en grön munktröja med texten: “Coolest monkey in the jungle”.

På sociala medier resulterade bilden i starka reaktioner, och beskrevs som såväl stötande som rasistisk.

H&M tog kort därefter bort bilden från sin e-handel.

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande", skrev Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning till Expressen i ett mejl.

Men stormen är inte över än. Under gårdagskvällen stod det klart att världsstjärnan The Weeknd (du har med all säkerhet hört hans låt ”Starboy”) bryter sitt designsamarbete med H&M.

Han har bland annat tagit fram kollektionen "Spring icons selected by The Weeknd”, och har fungerat som en form av ambassadör för företaget.

"Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer", skriver han på Twitter.

Även inflytelserika personer som artisten Sean “P.Diddy” Combs och basketstjärnan Lebron James  har riktat kritik mot H&M via sociala medier. På sin Instagram har P.Diddy exempelvis lagt upp en omgjord version av den kritiserade bilden med texten “coolest king in the world”.

Bilden har i skrivande stund närmare 350.000 gillar-markeringar från P.Diddys drygt 9,4 miljoner följare. 

Det svenska klädbolaget kämpar dessutom med att få fart på sin e-handel, samtidigt som aktiekursen rasat.

Det är onekligen tuffa tider för H&M just nu. 

Läs mer