Sök

Amazon vill låta företag marknadsföra produkter via Echo

AmazonAI

David Limp, chef för apparater på Amazon tillsammans med en Amazon Echo. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Kan bli ett liknande upplägg som för Googles sökmotor.

Amazon har varit i samtal med företag om att låta dem få marknadsföra sina produkter via den smarta högtalaren Echo, rapporterar CNBC.

Enligt uppgift har diskussionerna främst kretsat kring om huruvida företagen bör betala mer för en högre placering vid sökning av en viss produkt. Ett liknande upplägg använder Google för sin sökmotor.

Konsumentvarujättar som Procter & Gamble och Clorox har varit involverade i samtalen, enligt personer med insyn.

Amazon använder idag Echo väldigt lite för marknadsföring samtidigt som företagen ska vara rädda för att bli utelämnade i en framtid där allt mer av produktsökningen sker via röststyrda plattformar istället för webben.

Samma affärskanal rapporterade förra veckan att Amazon, enligt uppgifter från källor, har stora planer för den digitala annonssatsningen under 2018. Bland annat tittar företaget på möjligheterna inom videoprodukter.

 

Läs mer