Sök

Amazons annonssatsning utgör inte ett hot mot Google

AmazonGooglee-handel

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Amazons satsning inget stort problem för Google.

Amazons förväntade storsatsning på digitala annonser under 2018 kommer inte att hota Googles sökmotor, uppger Mizuho i ett analysbrev. Det rapporterar CNBC.

Med hjälp av information från dataplattformen Merkle säger Mizuho att man inte har funnit några bevis för att Amazons växande reklamverksamhet kan sätta Google under press.

”Merkle ser ett litet överlapp mellan Amazons och Googles annonskunder. Dessutom är användningsfallen för Amazons och Googles sökning väldigt annorlunda”, sade Mizuho.

Mizuho uppger att man behåller sin köprekommendation för Amazon med riktkursen på 1 300 dollar. Det ger en uppsida på 9,3 procent i förhållande till tisdagens stängningskurs.

Annonsmarknaden i USA domineras idag av Google och Facebook med en uppskattad gemensam marknadsandel på 70 procent, enligt Pivotal. Amazons har lite mer än 2 procent av samma marknad.
 

Läs mer