Sök

Amazon förlorare i sandalkrig – får inte utnyttja felstavning

e-handel

Foto: Istockphoto.com

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Sandalmakaren Birkenstock har vunnit en delseger mot jätten Amazon.

Om du inte har haft på dig ett par Birkenstock-sandaler så vet du förmodligen ändå precis hur de ser ut. Det är de där fotriktiga och eventuellt lite töntiga sandalerna som oftast är hudfärgade, men nästan alltid är väldigt sköna att kliva runt i.

Vad du däremot kanske inte har koll på att Birkenstock ligger i fejd med ett av världens största företag. För bara en månad sen drog sandaltillverkaren bort sina produkter från Amazon i Europa, och redan ett år tidigare slutade man sälja sina sandaler och tofflor via Amazons amerikanska sajt.

Bakgrunden är att Birkenstock inte tycker att Amazon har gjort tillräckligt för att stoppa försäljningen av piratkopierade Birkenstock-produkter via e-handlaren.

Inte nog med det. Den tyska sandaltillverkare påstår även att Amazon har köpt annonser via Google Adwords på felstavningar av namnet "Birkenstock". Det har gjort att om du googlar på exempelvis “brikenstock”, “bikrenstock” eller “birkenstorch” har du kunnat hamna hos Amazon – istället för Birkenstocks hemsida.

Nu har Birkenstock vunnit en delseger i kampen mot den amerikanska giganten skriver nyhetsbyrån Reuters. En domstol i Düsseldorf har slagit fast att Amazon inte får köpa adwords, det vill säga Google-annonser, på felstavningar av Birkenstock.

“För oss är Amazon en medbrottsling” sa Birkenstocks vd Oliver Reichert till den tyska tidningen Der Spiegel.

Amazon har inte velat kommentera domslutet.

Läs mer