Sök

Mobilannonser lyfter Facebooks resultat - men aktien föll

Meta

FOTO: FLICKR

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Kvartalsrapporten mottogs med viss besvikelse av investerarna.

Efter att börserna stängt i New York på onsdagskvällen publicerade jätten Facebook sin rapport för det andra kvartalet. Mest talande för rapporten är hur annonsörerna nu på bred front kanaliserar sina pengar till mobilen. Facebooks intäkter från mobilannonser står nu för hela 76 procent av omsättningen - en ökning från det första kvartalet då andelen låg på 73 procent. 

Den sammanlagda omsättningen hamnade på 4,04 miljarder dollar vilket var marginellt högre än vad analytikerna förutspått. 

Det justerade resultatet per aktie hamnade på 0,5 dollar vilket kan jämföras med analytikernas snittprognos, enligt Bloomberg, på 0,47 dollar.

Antalet aktiva användare av det sociala nätverket ökade med 13 procent jämfört med samma period förra året och hamnade på 1,49 miljarder personer.

”Det här var ett starkt kvartal för vår grupp. Engagemanget för vår familj av appar fortsätter att öka och vi fortsätter att fokusera på att förbättra vår service”, säger Facebooks grundare och koncernchef Mark Zuckerberg i en kommentar.

Aktiemarknaden reagerade dock med besvikelse på rapporten och handlade ned aktien med runt tre procent direkt efter att rapporten publicerats. En orsak till nedgången var att kostnaderna var högre än väntat. Det senaste kvartalet ökade kostanderna med 82 procent jämfört med föregående kvartal och hamnade på 2,8 miljarder dollar. Bolaget har dock redan tidigare flaggat för stora investeringar i produktutveckling och ny personal

Under företagsledningens konferenssamtal med analytikerna återhämtade sig aktien i inledningen men föll sedan tillbaka igen. 

Läs mer