Sök

Svenska podd-byrån Soundtelling växer i USA: "En fjäder i hatten"

SoundtellingPoddar

Mohamed El Abed, Martin Johnson och Andres Moreno.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Podd-byrån Soundtelling landar viktigt kontrakt i USA.
"Vi kommer att få enorm distribution i både USA och internationellt", säger vd:n Andres Moreno.

Soundtelling grundades 2016 av Andres Moreno, Mohamed El Abed och Martin Johnson, varav den sistnämnda bland annat står bakom den populära podcasten "Spår".

Företaget utvecklar och producerar poddar på beställning, som exempelvis Matlaboratoriet och Älskade Prylar. 

Nu har byrån landat ett avtal med det amerikanska podd-nätverket Radiotopia om att producera serien Secrets, där lyssnarna får möta människor som lever med olika typer av lögner.

"Det är ett jättestort och prestigefullt uppdrag. Radiotopia har 17 miljoner lyssnare i USA per månad. Vi kommer att få enorm distribution i både USA och internationellt", säger vd:n Andres Moreno.

Radiotopia fungerar som en beställare som finansierar podden medan Sountelling står för skapandet. Grundaren vill dock inte avslöla vad affären är värd. 

Andres Moreno berättar att Soundtelling redan har ett etablerat nätverk i USA som man vill fortsätta utveckla. Byrån producerar sedan tidigare podden Serendipity och den amerikanska marknaden är ett naturligt fokusområde eftersom podd-marknaden är så stark.

"Det här är en fjäder i hatten för att fortsätta i USA. Vi för redan diskussioner med både Radiotopia och andra nätverk. Det här är bara början", säger Andres Moreno.  

Han berättar att det första året varit över förväntan. Under förra året omsatte bolaget, som inte tagit in något riskkapital, runt 3,5 miljoner kronor och i år siktar man mot en tillväxt på 15-20 procent.

"Vi har en bra marginal på allt vi gör men investerar en hel del i att ta in bra personal, utveckla format och expansion."

Sverige förblir dock ett starkt affärsområde och Andres Moreno menar att det "extremt stora intresset" för poddar kommer att hålla i sig – men spår förändringar i marknaden. 

"De lite mer story-drivna och redaktionellt drivna dokumentära poddarna växer. Influencer-poddarna fortsätter att vara stora men andra poddar tar andelar", säger Andres Moreno.

Läs mer