Gott nytt år – här är Breakits spådomar för 2018

Breakit - Gott nytt år – här är Breakits spådomar för 2018

Foto: Istockphoto/Henrik Montgomery /TT/Janerik Henriksson.

Towe Boström

Reporter

Stålbadet stundar för detaljhandeln och mellanmjölkens tid är förbi.

Nyår står för dörren och då passar Breakit på att runda av året med en årskrönika i det senaste podd-avsnittet. Här kan ni höra Breakits medgrundare Olle Aronsson och reporter Erik Wisterberg blicka tillbaka på det gångna techåret – men även spana inför 2018.

Vad kan vi egentligen förvänta oss under nästa år?

Bland annat fortsatt kaos för klädjättarna. Ett riktigt stålbad för den fysiska handeln när e-handeln tar över, siar Erik Wisterberg. Han drar paralleller till den tidningsdöd som drabbat mediebranschen och spår nedläggningar, uppsägningar och försök från klädjättarna att ställa om.

"Det kräver minimal insats av konsumenten att bara börja läsa gratisgrejer i mobilen. Nu ser vi samma skifte eller kris översatt till detaljhandeln", säger Erik Wisterberg.

I december lämnade H&M och Kappahl svaga rapporter som visar på en minskad försäljning. H&M dalade trots att fler fysiska butiker öppnades och Kappahl pekade på ett hårdare marknadsklimat med förändrade köpbeteenden och en accelererande näthandel.

"Hotet är inte bara nya aktörer som NA-KD, utan även internationella shoppingssajter", säger Erik Wisterberg.

Han spår även att guldåldern för svenska e-handelsentreprenörer kan vara på väg att ta slut. Aktörer som Wish, och inom kort kanske även Amazon, kan rita om marknaden rejält när de svenska handlarna får ökad konkurrens.

Olle Aronsson blickar samtidigt tillbaka på året och lanserar teorin om mellanmjölkens död, som kan appliceras på flera branscher. 

"Man måste vara en jättestor, jättebillig plattform eller vara ett unikt, nischat och starkt varumärke i den digitala världen. Att vara i mitten däremellan är kasst", säger han.

Alltså vara Filippa K, starkt unikt nischat varumärke, eller Wish med billigt basutbud.   

"Digitaliseringen stärker trenden att saker ska antingen vara gratis eller kosta 1000 spänn".

Sugna på mer tillbakablickar och spaningar? Lyssna på podden här.

Läs fler artiklar
LÄS MER