Det är rädsla som gör Alexander Bard till H&M:s husfilosof

Breakit - Det är rädsla som gör Alexander Bard till H&M:s husfilosof
Stefan Lundell, innehållschef Breakit. Foto: Jonas de Lange med hjälp av Istockphoto.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Stefan Lundell ger klädjätten ett hett tips i julklapp.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

I veckan hörde jag vem som egentligen låg bakom storaffären i e-handlaren Mathem. Clas Ohlson köpte ju nyligen 10 procent i en affär där hela Mathem fick en prislapp på nästan 2 miljarder kronor.

Men det var inte företagsledningen i Clas Ohlson med färska vd:n Lotta Lyrå som kom med idén att trycka in pengar i förlustbolaget Mathem. Nej, enligt min uppgiftslämnare var det istället en konsult på McKinsey som förslog affären.

Jag tänkte på den anekdoten när jag igår kväll med stigande förvåning läste om hur Alexander Bard agerat ”husfilosof” i klädjätten H&M:s arbete med att ta fram det nya e-handelskonceptet Nyden.

Alltså jag har personligen inget emot managementkonsulter. De jag stött på som journalist har varit både smarta och trevliga. Men när företagsledningar plockar in den här typen av konsulter för att få fart på verksamheten så blinkar i alla fall mina varningslampor ilsket rött. Det är inget annat än ett tecken på dåligt självförtroende.

De senaste veckorna har den svenska handeln skakats om i sina grundvalar. H&M:s fallande försäljning blev en kalldusch inte bara för aktieägarna i klädjätten utan en ögonöppnare för mängder av toppchefer i hela detaljhandelssektorn. Frågan är om osäkerheten någonsin varit större. En tungviktare i sektorn som jag snackade med tidigare i veckan beskriver det så här:

”Många är skraja. Det finns inget att hålla sig i. När förutsättningarna förändrats tidigare har du alltid kunnat titta på andra marknader där förändringen kommit tidigare. Nu har vi inget att jämföra med, då blir folk väldigt osäkra”.

Jag känner själv igen beteendet från min egen bransch. När skiftet från papperstidning till nätet kom stod de stora spelarna i princip handfallna.

Nu står svenska handelsjättar som H&M och Clas Ohlson inför samma utmaning. Jag har inget universalråd att ge vare sig H&M-chefen Karl-Johan Persson eller Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå.

Men en sak är jag i alla fall övertygad om. Lösningen är inte att anlita konsulter, oavsett om de heter Alexander Bard eller jobbar på McKinsey.

Det är ett tips jag kan bjuda på - helt gratis.

God helg!

Veckans influencer: Alice Bah Kunke. Kulturministern fick stort genomslag på Instagram för sin specialdesignade klänning som hon bar på Nobelfesten. I ett instagram-inlägg gav hon frikostigt med reklam åt samtliga inblandade designers. Hur mycket influencern Alice Bah Kuhnke fick för besväret framgår inte men DN skriver intressant om fenomenet här. 

Veckans locket på: Isabella Löwengrip. Apropå influencers så ryktas Isabella Löwengrip ha sytt ihop en jätteaffär så här dagarna innan jul. Redan i oktober kunde vi på Breakit berätta att stjärnbloggerskan anlitat investmentbanken Carnegie för att ta in en strategisk investerare i skönhetsbolaget Löwengrip Care and Color, LCC. I transaktionen skulle LCC värderas till över en kvarts miljard och i veckan fick vi signaler om att affären skulle vara klar. Isabella själv har inte svarat på mina förfrågningar. Det kan bero på tre saker. 1) Affären är klar men Isabella vill inte att det ska komma ut. 2) Isabella får så galet många mail och har prioriterat bort mina (mer troligt). 3) Isabellas dotter har drabbats av kräksjukan och hon har därför haft fokus på annat än att svara på mina mail (mest troligt). 

Veckans superspekulation: Amazon. Förra fredagen berättade jag att det fanns hyggligt seriösa spekulationer om att nätbokhandeln Adlibris var till salu. Efter detta nåddes jag av uppgifterna att självaste Amazon skulle vara spekulant på Adlibris. En spännande tanke i alla fall. Adlibris kan kanske bli Amazons väg in i Sverige?

Veckans familjenytt: Carl Waldekranz och Babba Canales. De två svenska entreprenörerna gifte sig i somras (ett bröllop som dokumenterades in i minsta detalj av modemagasinet Vogue) och nu har det två bytt efternamn. Herr och fru Rivera är vad som gäller numera. Namnet Rivera är chilenskt och härstammar från Babbas mammas släkt.

Veckans viral-reporter: Jon Mauno Pettersson. Vår nyhetschef drog till Tokyo för någon vecka sedan och kom tillbaka med en intervju med Emil Oldenburg – doldissvensken bakom en av världens största bitcoinsajter. Emil spådde en krasch för kryptovalutan och det uttalandet fick rejält spinn i andra medier världen över. I skrivande stund har till exempel The Sun, Forbes, Sydney Morning Herald, Forbes och 6 (sex!) vietnamesiska tidningar uppmärksammat intervjun. Ett faktum som branschtidningen Resumé dessutom skrev om igår – klassisk metajournalistisk.

Veckans tomte: Stefan Lundell. Jag visste inte vad jag gav mig in på när jag lät mina kollegor härja fritt i Photoshop (spana bara in bilden längst upp).

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel