Snapchat försöker konkurrera med plattformar som Facebook, Instagram och Google om annonsörernas pengar.
Tidigare i år lanserade Snap, bolaget bakom Snapchat, ett slags acceleratorprogram riktat mot startups och tillväxtbolag i USA.
Kort sagt ger Snap bort annonsutrymme och andra tjänster till riskkapitalfinansierade startups, till ett beräknat värde av maximalt drygt 800.000 kronor per bolag.
Nu står det klart att även svenska och europeiska startups kan ansöka om att få ta del av Snapchats gräddfil.
”När en startup har ansökt kommer vårt team höra av sig för att diskutera deras behov. Vi letar efter startups i varierande skeden gällande tillväxt och utveckling, så antagandet till programmet sker från fall till fall”, uppger en talesperson för Snap till Breakit.
En baktanke är sannolikt att få fler startups att upptäcka Snapchat som annonsplattform. Frågan är hur effektiv den är.
Kim Ejebari, medgrundare av den sociala spelplattformen Flarie, berättade nyligen för Breakit om sina försök att använda Snapchats annonsverktyg. Det gick sådär.
”Trots att jag är övertygad om att Snapchat skulle vara en perfekt plattform att synas på så har upplevelsen för mig som annonsör hittills varit kantad av alldeles för mycket friktion för att fortsätta”, berättade han för Breakits Sara Lindmark.